Guld-tisdagar


Ok det är lite stressat varannan tisdag, då jag både deltar i SoSu BKs träningstävlingar i lydnad och i träningsgruppe för klass III ekipage (i agility) på Sthlmsavd. Men det är det verkligen värt!

Rent praktiskt börjar planeringen gärna på morgonen, allt, inklusive hundarna måste liksom följa med hela dagen för att hinna till So-Su till 17.30 då det är samling inför träningstävlingen. Oftast har träningstävlingen varit klar typ 18.45, en kvart efter samlingen på Sthlmsavd. Så det blir till att bränna över fältet… Ja, det går! Håll vänster efter nedre parkeringen på SoSu och ta sedan höger under tunnelbanan (akta lervällingen så att du inte kör fast), ta sedan de bredare stigarna mot galoppbacken. Det är en bilväg därunder även om den inte riktigt syns…. Vänster vid galoppbacken och över den läskiga bron över Igelbäcken. Sedan är det värsta över, tills du närmar dig Sthlmsavd och byggtrafiken börjar dyka upp. De är verkligen läskiga, långtradarna! Kommer fram mot slutet av banbygget så det är bara att hugga i! Middag äter jag under mediumklassen. Puh!

Båda träningarna är i varje fall alla tiders! Lydnadsträningstävlingarna har verkligen fått mig att förstå ett och annat om mina och Råttans problem. Och idag lyckades jag faktiskt, för första gången, köra ett helt lydnadsträningspass med kommendering och strålande attityd från Råttan! 🙂

På agilityträningen körde vi en väldigt teknisk och fysisk krävande hoppbana. Båda hundarna kämpade på bra, medan prövade, omvärderade, prövade igen… tills jag förstod hur jag borde gjort från början.

Saken är helt enkelt att det är viktigt att träna helheter om man ska tävla! Och dessa braiga aktiviteter ger mig den möjligheten!

/Mija

ps. Jag har äntligen börjat våga använda höger/vänster lite på träning nu. Rasken är grym när jag gör rätt. Jag hoppas att jag kommer på hur jag ska nyttja detta på bästa sätt innan han har tröttnat på mig. 😉

This entry was posted in Agility, Bruks och lydnad, Inlärning. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

