Förberedelser är A och O…


Jag är väldigt besviken på mig själv efter helgens tävlande. Rasken var en liten stjärna i sökskogen. Han satt och rykte på stigen och ville bara IVÄG! Så härligt att se att vi äntligen verkat få till den där gå-viljan. Och så for han iväg och gjorde jättebra sök. Men… han fick inte tag i rullen. Den hängde för högt.

Jag HADE testat dagen innan att den funkade. Och jag tyckte den verkade göra det. Fast den löste ut ett par gånger så Håkan var snäll och hjälpte mig klämma ihop den lite. Kanske var orsaken till att den satt för hårt på tävlingen det samma som fick den att lösa ut på genrepet? Kanske berodde katastrofen på att jag hade ett vanligt halsband också (så att den hamnar längre upp) när vi testkörde? Kanske berodde det helt enkelt på hans rikliga päls? Halsbandet hamnade i en annan vinkel.

Lösningen är oavsett densamma – testa grejerna på plats på parkeringen typ. Så gjorde jag alltid med Jojje men Rasken är lite för “lätt på markeraravtryckaren” så jag har inte vågat haft den rutinen. Nu kan vi konstatera att jag inte vågar låta bli heller.

Fan, fan, fan… jag ägnade all Raskens träning förra veckan åt att förbereda oss på detta – och så sket det sig ändå!

Råttan och jag spenderade förra veckan med att träna inför lydnadstävlingen i lördags. Främst rutan som äntligen, äntligen började bli riktigt bra! Och så på tävlingsdagen… taskig organisation/information gjorde att jag lurades ta hunden ur bilen en halvtimme för tidigt. Så att hon typ somnade på sittandet. Gah!

Ingen bra tävlingshelg med andra ord och båda dagarna sket det sig på saker jag borde gjort annorlunda på själva tävlingsplatsen. Det är så surt att det är svårt att finna ord.

Och nu börjar jag fundera över de där heelwork och rally-tävlingarna jag tänkt anmäla till “på skoj” om några veckor. Kommer jag verkligen att tycka det är skoj att inte ha tränat mer, oftare och hårdare typ jämt? Är det verkligen roligt att inte ta saker på allvar? Antagligen inte. Men det är antagligen roligare att misslyckas om man i alla fall inte har ansträngt sig…

/Mija

This entry was posted in Bruks och lydnad, Diverse hunderi. Bookmark the permalink.

4 Responses to Förberedelser är A och O…

  1. Gudrun says:

    Ja. Och så länge som du inte skyller på hunden (vilket jag har mycket svårt att tro att du någonsin skulle göra), så är det helt okej. Oavsett om det är kul att ta saker på allvar eller inte. Du har helt rätt inställning!

  2. Vad gäller rally…. har du anmält till KM på SoSu 16 oktober?

    • Mija says:

      😉 Alltså… det krockar med Sthlmsavd:s agility KM. På minuten!

      • Attans då 😉
        Fast jag hade oxå valt agilityn.
        Ska anmäla mina 2 till detta rallyKM, får se HUR mycket vi gör bort oss….
        Min o grabbarnas erfarenhet av rallyn är att jag läst relerna, och så har vi varit på EN provapå kväll.
        Men kul ska vi ha allifall

Leave a Reply

