Solna agilityklubb – med fart och fläkt


Som ordförande har jag naturligtvis stort ansvar för att vi har en konstruktiv stämning i föreningen. För att få till detta gäller det att ta till sig av de åsikter som förs fram och analysera både önskemål och sådant många är nöjda med. Igår hade vi styrelsemöte i Solna agilityklubb och idag skrev Mari ett sprudlande blogginlägg: Det händer grejer i Solna agilityklubb.

Ja, det händer verkligen grejer i Solna agilityklubb. Hela tiden. Och för oss belöningsnarkomaner är det givetvis härligt att märka framstegen konkret i form av nya hinder till klubben. Detta är något av det bästa med att ha en ren agilityklubb. Alla pengar går till… agility!

Så till den utlovade analysen – jag tror att en stor anledning till vår trevliga stämning i klubben är att det är tillåtet att ha en hög ambitionsnivå, att vara kritisk, noggrann och att ta agility på allvar! Det är befriande och roligt på samma gång att göra saker ordentligt, tycker i alla fall jag. Jag är väldigt tacksam för att vi inte verkar ha några medlemmar med väldigt ömtåliga tår utan det är tvärtom fritt fram att komma med önskemål.

För att ta ett konkret exempel. Vi har jobbat en del med hemsidan, bland annat har jag gjort den mer “lila”, vilket är vår färg. Ett par styrelseledamöter tyckte att det var fel lila nyans. Nu har de bytt ut den till en annan lila nyans och jag kan ärligt talat inte helt säkert säga att jag ser någon skillnad. Jag tror nog att jag kanske ser en skillnad men den är så liten att jag inte är säker på att jag inte bara inbillar mig.

Så. När jag får denna “kritik” skulle jag kunnat reagera på två sätt:

1. Jag hade kunnat fråga vad fan det var för fel på människorna som “tjafsar om en sådan bagatell”. Jag hade kunnat påpeka att det “inte spelar någon roll” eller i varje fall att “det inte är en stor fråga”. Jag kunde säga att de tog saken på “alldeles för stort allvar”. Jag skulle sedan kunna gå vidare med att fråga dessa styrelsemedlemmar om de inte “har något bättre för sig” alternativt om de har “för mycket tid”? Jag hade kunnat fråga “har du mens, eller?” givetvis hade jag också kunnat gå till personangrepp, typ: “du måste ju förstå att du är dum i huvudet!” Sedan kunde jag gå vidare med att uttrycka en egna känslor, typ “jag har inte tid med detta”, “jag prioriterar inte detta”, “detta tar för mycket av min energi” eller varför inte “varför ska jag behöva försvara mig hela tiden?”.

2. Jag hade också kunnat fråga vilken nyans det borde vara och glädja mig åt att vi fört denna kaotiska värld något närmare perfektion när vi bytt färg från en nyans till en annan, även om jag själv tydligen är lätt färgblind. Vilken tur att det finns andra som kan se de brister som går mig förbi!

Som ni säkert förstår tog jag frågan på det allvar den förtjänade. Jag tar alla SAgK-frågor på det allvar de förtjänar. Det blir så mycket roligare så!

/Mija
ps. Kolla va snygg vår hemsida är nu: http://solnaagilityklubb.wordpress.com/

This entry was posted in Agility, Föreningsliv. Bookmark the permalink.

One Response to Solna agilityklubb – med fart och fläkt

  1. Mari says:

    Ja, nu har bakgrunden exakt rätt nyans. Hemsidan ser mycket snygg och prydlig ut. Det är skönt att veta att vi i SAgK gör det vi gör omsorgsfullt och engagerat, oavsett om det gäller detaljer eller helheten. Och att det finns utrymme för olika hangups.

Leave a Reply

