De två senaste turnéerna


I september har det blivit ett par hundturnéer igen. 🙂 Riktigt roligt att dra iväg när man inte varit iväg på länge. Även om det är lite onödigt att klämma in två veckor i rad då när det väl är dax… 😉 Riktigt trevliga resor blev det i varje fall!

För två veckor sedan drog vi iväg i Bengt (Volvon) på fredagseftermiddagen med destination Skåne-land och våldgästning av Peter och Petra (och Råttans dotter Lira). Efter en väldigt trevlig kväll var det hårt att gå upp jätte- jätte-tidigt på morgonen för att vara i Helsingborg och Sofiero på morgonen. Det kändes därför kanske inte jätte- jätte-bra att domaren hade missat båten från Danmark!?! Stackars arrangörerna hade till och med ordnat en extra kö åt oss agilitytävlande i veterinärbesiktningen klockan sju på morgonen för att vara säkra på att bli klara i tid för utställningsfinalerna…

Det internationella agilityklassen var en ganska “vanlig” bana som jag och Rasken utförde efter bästa förmåga, typ. Vi har ju lite långsamma klätterhinder, möjligtvis (läs antagligen) kunde vi ha satsat mer däremellan. Vi kom fyra i klassen och det blev min enda placering den dagen. Råttan gjorde ett bra agilitylopp, dock med ett par rivningar. Inte så märkligt när hindren var maxade och planen sluttande.

I hoppklassen föll båda mina hundar på samma sak – en serpentin med ett hinder “rakt fram efter första hindret” som en slags “fälla”. Det gick inte bra. (Det gjorde det inte på de första två träningana därefter heller…)

På lördagskvällen gjorde jag en liten nostalgitripp till Skövde. Ärligt talat var jag inte lite nostalgiskt. Men i varje fall. Där våldgästade vi min kompis Jenny som jag tyckte att jag träffat “igår”. Men sedan vi sågs sist har hon hunnit gifta sig med sin dåvarande pojkvän, få två barn som numera läser böcker, gifta om sig och få ett par bonusbarn på köpet. Cockerspanieln var av ny version. Så det var nog ett tag sedan. 😉

På söndagen var det meningen att jag och Råttan skulle tävla lydnad i Skara. När jag körde mellan Skövde och Skara var det kanonfint sensommarväder men när vi väl var framme på Skara BK spöregnade det så mycket att tävlingen blev uppskjuten. Jag försökte avanmäla mig men blev övertalad att stanna av trevliga funktionärer. Men jag bröt på en gång när tävlingen kom igång. Råttan var inte det minsta intresserad av att sitta i vätan.

Helgen som var spenderade jag tillsammans med Raskens agilitylag “Gilla läget” på Falkenbergs BK. Och det får nog räknas som en succé. Vi var på pallen i tre av fyra lopp och tog redan på lördagen de två pinnar vi saknade för ett SM-kval! 🙂 Jag och Helena bodde också väldigt fint på STFs eko-vandrarhem i Svartrå. Mysigt, bra, billigt och rymligt, beläget vid en lite sjö och omgivet med vackra bokskogar (naturreservat). Väl värt ett besök, även om det inte skulle vara någon tävling i närheten.

/Mija

This entry was posted in Agility, Bruks och lydnad. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

