Bild på ett kontaktfält jag inte var nöjd med


Tack Bjarne Olsson för bilden på ett kontaktfält som jag tyckte inte dög. När man ser det så här funderar man på om det är vettigt?

/Mija

This entry was posted in Agility. Bookmark the permalink.

7 Responses to Bild på ett kontaktfält jag inte var nöjd med

  1. Det beror väl på vad det var som inte dög. Det är en hel del som inte syns på ett foto…

  2. Jo says:

    Som vanligt är väl “problemet” (eller det som är intressant) med kontaktfälten att reglerna säger så lite om hur det ska se ut för att vara bra, varpå man ägnar hela hundens grundträning åt att jobba mot en vision som man inbillar sig är det enda rätta och vägrar nöja sig om hunden lär sig nåt annat som är fullt funktionellt och som man ibland släpper igenom på tävling. Det där händer liksom inte med t ex slalom; där finns det bara ett sätt att göra rätt även om tekniken i utförandet kan variera lite där också.
    I Plaskfallet måste det där ju vara ganska hälsosamt, ingen pallnit på frambenen, inget handstående, ingen hängmatterygg, Möjligen något mer slitsamt att titta på dig än att ta smällen med rak kropp, men det kanske jämnar ut sig om tittandet innebär att han får bättre linjer till hindren efter?

    • Mija says:

      Jo, Jo (det är så roligt att skriva det…) När jag ser det här tänker jag att egentligen är det allvarligaste (kanske det ända allvarliga?) felet att han glor på mig så förbannat.

  3. Anna says:

    Slalom kan väl visst utföras på många olika särr och ändå vara korrekt enl regl. Föraren viftar med handen, föraren trycker (utan att nudda) med benet, självständigt, ryckigt, hunden stannar till och från i slalom och frågar är det rätt osv..

    En del förare nöjer sig med alla dessa en del bara med helt självständigt, för att inte tala om ingångarna om man hjälper hunden eller förväntar sig att de ska klara dem själva..

    Samma med Kf vissa av oss har lägre kriterier än andra. En del är nöjda om hunden inte får fel, andra vill ha ett beteende, yttermera andra vill ha ett tydligt kf men skiter eg i hur osv osv. En del hälper hunden med stopptecken eller muntliga kommandon andra har tränat in ett beteende osv..

    Charmigt eller hur!

    Raskens kf är superfint ur tävlingssynpunkt, men dina kriterier är ju dina och därför kan bara du säga hur det skulle se ut…

    • Jo says:

      Självklart kan det det! Det jag menar är dock att om man jämför hur snabba,säkra och självständiga slalom ser ut så tror jag att de generellt sett är mer tekniskt lika varandra än vad snabba, säkra och självständiga kontaktfält är överlag. I utförandet alltså, jag tror nog att träningsmetoderna varierar ungefär lika, men jag upplever det som att reglerna kräver mer konkreta kriterier av oss hundtränare i fallet med slalom än med kontaktfälten.

Leave a Reply

