Tromsö, Norge, vecka 29, år 2011


Förra veckan spenderade jag i nord-Norge, närmare bestämt i Tromsö. Det är långt till Tromsö. Så långt att om jag skulle förflytta mig lika långt söderut från Stockholm så skulle jag hamna i Italien! Norr om polcirkeln. Till och med längre norr ut än Murmansk! Så långt borta men ändå så nära.

Så mycket känns som hemma. Många djur och växter känns igen från de svenska fjällen, men andra görs det inte. Norskan är ju relativt lätt att förstå. Norrmännen rätt så lika svenskar. Och Tromsö hundeklubb såg ut som vilken svensk brukshundklubb som helst. Om det nu finns någon sådan med fjäll så långt ögonen når runtomkring?

I början av veckan våldgästade jag snälla Mari Elvevold och turistade i största allmänhet. Mycket trevligt! 🙂 Bilder kommer!

Torsdag till söndag pågick tävlingen Midnattsolhoppet. Otroligt trevligt! Jag dömde två dagar och tävlade två. Dömandet gick bra i det stora hela även om jag knappast stod för några underverk. Tävlandet gick rätt så uselt, jag och Rasken lyckades vinna en öppenklass övriga lopp körde vi ur. Men jag lärde mig en del av Seppo Savikkos utmärkta, utmanande banor!

Seppo stod tillsammans med tävlande och arrangörer för ett väldigt fint sällskap under en mycket rolig vecka! Tack alla! ❤

På fredagen var det dax för grillfest. Det var jag som hade dömt och när jag satt och åt efteråt kom Vivian och frågade om jag hört att någon bombat norska regeringsbyggnader? Det hade jag ju inte, men jag tittade på nyheterna under tiden jag gjorde mig i ordning för festen. Det började rapporteras om ett annat fall. En ö där det förekom skottlossning. Men det verkade inte vara något större…

Under festligheterna på kvällen insåg vi att det hänt något allvarligt på Utöja. Ett fyrtiotal ungdomar från Tromsö befann sig där. Festen blev trots allt väldigt trevlig och några av oss fortsatte inne i "byen" efteråt. När jag kom "hem" till hotellet framåt småtimmarna rapporterade man på TV om över 80 döda!

På något vis kändes Norge närmare än någonsin. Trots att avståndet mellan Stockholm och Oslo aldrig varit särskilt långt.

Jag kan inte låta bli att ställa mig frågan om man inte borde ägna sig åt något nyttigare, för världen, än agility. Samtidigt – om det inte ens går att få till demokrati och rättssäkerhet i en jävla hundförening, hur ska det då kunna bli fred på jorden?

Terrorism är verkligen läskig. Som den rödgråtna tjejen i kassan i djuraffären i Tromsö sa, när jag var där och handlade en kong som Rasken skulle få fylld med leverpastej i flygburen: – Det som hände i Oslo kunde likaväl ha hänt i Stockholm i julas. Svenska terrorister verkar bara mindre framgångsrika än norska.

Om man nu ska kalla det där svinet framgångsrikt, säger jag. Maken till misslyckad "människa" har väl världen sällan skådat.

Kramar till er alla!

/Mija

This entry was posted in Agility, Djur och natur. Bookmark the permalink.

2 Responses to Tromsö, Norge, vecka 29, år 2011

  1. Mari says:

    Takk for trivelig besøk, god dømming og interessante agilitydiskusjoner! Velkommen igjen 🙂

Leave a Reply

