Vill du ha lägre hopphöjder nationellt? Jobba för att det arrangeras fler internationella klasser!


Vi skulle kunna både ha kakan och äta den, bara vi arrangerade fler internationella agilitytävlingar i Sverige!

Föregående veckoslut spenderade jag i Piteå på en trevlig, och internationell, agilitytävling. Trivselfaktorn berodde dels på att själva arrangemanget var trevligt men också på kringarrangemangen. Som att jag bodde hos Linda Enbergs hejiga familj (inte helt olik min egen, det var lätt att känna sig hemma) – där det fanns både bastu, pool och Norrlands Guld. Och att jag lyckades få förflytta domarmiddagen till en sportbar där jag och min finska kollega, Johanna Nyberg, fick avnjuta middagen under jubel över bronset i fotbolls-VM (“bollsport” som det kallades av funktionärerna på Piteå BK). Att befinna sig på en av de sällsynta internationella tävlingarna i vårt avlånga land (hitintills är det inte sökt en enda internationell tävling 2012 om man tittar i det preliminära tävlingsprogrammet!) – det får mig ofrånkomligen att fundera över varför det är så och om det skulle kunna bli annorlunda. Och vad konsekvenserna av det skulle kunna bli.

Det vanligaste argumentet för att vi inte ska få lägre hopphöjder (eller fler storleksklasser) nationellt är att de som vill tävla internationellt (på mästerskap och dyligt) inte skulle få erfoderlig träning på internationellt tävlande. Om vi skulle få betydligt fler internationella klasser än vi har idag så skulle detta inte längre vara ett problem! De som vill tävla internationellt tävlar helt enkelt på internationella tävlingar! Detta skulle kunna göra att vi kunde få de regler majoriteten av oss vill ha på nationella tävlingar, utan att det förstörde för landslagsaspiranter och andra.

Det är inte svårt att ansöka om internationell tävling. Det är bara ett litet kryss.

Att arrangera den är heller inte särskilt svårt. Lite andra typer av papper blir det såklart men ingenting omöjligt.

Internationella domare finns det fler och fler av i Sverige. Det är en av de få saker som faktiskt blivit bättre sedan SBK tagit över huvudmannaskapet från SKK. SKK/PTK (Nalle Jansson) hade tidigare någon slags idé om att det fanns någon övre gräns för hur många internationella domare vi “behöver”. Så är det inte längre, de som uppfyller kraven och klarar provet har fått godkänt av SBK. Johanna berättade apropå detta att i Finland blir alla nationella domare automatiskt internationella. Vilket kanske inte är så bra, kan jag tycka. Jag tycker att det är rimligt med vissa språk-krav till exempel. Så att man inte råkar ut för det som hände förra året i Piteå – de anlitade en domare som bara pratade finska. Varken svenska eller engelska… I övrigt lät det inte på funktionärerna på Piteå BK/HU som att de alls tyckte det var jobbigt att arrangera internationell tävling.

Så det ä bar att åk!

/Mija

This entry was posted in Agility. Bookmark the permalink.

5 Responses to Vill du ha lägre hopphöjder nationellt? Jobba för att det arrangeras fler internationella klasser!

  1. Du är inte dum du. Då kanske jag skulle slippa få såna psykbryt som jag fick idag . Å andra sidan verkar det ju som att det kommer att bli förbjudet att maxa hindren i klass II efter årsskiftet. Tack och lov.

    • Mija says:

      Psykbryt? Låter inte bra. Men som jag uppfattar dig handlar det om maxade hinder i klass 2. Min åsikt är att hinderhöjderna helst inte ska skilja sig mellan svårighetsklasserna. Jag tycker inte att det är hindren som ska bli svårare, faktiskt. Så jag kanske inte riktigt håller med dig?

  2. Mari says:

    Oj, oj… Inte lätt att kommentera från mobilen tydligen. Men du förstod väl att det var jag som tyckte till…?

  3. Mari says:

    Tror nog att vi är överens. Jag tycker inte heller att hinderhöjdenen ska skilja mellan svårighetsklasserna egentligen. Det är bara på grund av rådande omständigheter som jag anser att det är “tack och lov”, alltså att det inte blev fler storlekar. Det hade inte varit kul att tvingas pensionera en treåring på grund av hinderhöjden.

Leave a Reply

