Positionsskiss, paint


Fortsättning på inlägg från tidigare ikväll.

När hunden är i slalom intar föraren position 1. När hunden tar av på hoppet intar föraren position 2 (med threadle). Probs?

/Mija

This entry was posted in Agility. Bookmark the permalink.

8 Responses to Positionsskiss, paint

  1. Fanny says:

    Näe, ser jag väl inga problem med, då är du ju verkligen ur hundens väg. Jag trodde faktiskt att du menade tvärt om.

    • Mija says:

      Tack! Vart hade du själv stått i positon 1?

      • Fanny says:

        Ungefär som du, tror jag. I alla fall om hunden skulle över vägranslinjen på 2 först (här är det ju bara en 180-graderssväng.

    • Mija says:

      Vaddå “ska över vägranslinjen på 2 först”?

      Jag tror att mitt stora problem är att i mina Greg-anteckningar står att femte PQ (decel) ska vara i höjd med hindret…

      Jag gjorde faktiskt motsvarande även i en 180-gradare med två hinder idag, där risken för missförstånd (tigth bakombyte) kändes stort.

  2. Menar du oavsett vilka hinder som tas innan, eller har det med slalom att göra?

  3. creativedogs says:

    Fast om du är så långt före att du är i Decel-position när hunden tar hindret innan så kan väl aldrig den positionen misstolkas med handlingen för ett tight bakombyte för då är du ju bakom hunden? Man springer ju inte i förväg för att vänta på hunden innan ett bakombyte. Då kan man väl lika gärna stå vid hinderstödet för att få decel-signalen så tidigt som möjligt?

    • Mija says:

      Sant. Men om man utgår ifrån att själva positionerna faktiskt spelar stor roll för hunden är det väl en onödig risk för missförstånd att stå i “bakombytespositionen” även om all annan information borde sammantaget göra att hunden drar en annan slutsats.

      Rasken svänger i vart fall bättre om jag gör så, så jag gillar lösningen av den anledningen alena. 😉

Leave a Reply

