På fjärde dagen nollade Rasken. Äntligen.


Jag tänker ägna en stor del av texten i den här bloggen åt att hissa Anna Müller som gjorde en ytterst kompetent domardebut på fyrjulingen. Kompetenta domare finns det gott om, men inte så många som är så modiga som vår nya kollega Anna. Anna valde att sätta hindren på 45 centimeter i hopp3-large i söndags, på fjärde tävlingsdagen, när det dessutom nalkades åskoväder! 🙂

Dessutom gjorde Anna ett par hoppbanor, som jag skulle vilja kalla intelligent banritning. Me like! Ni vet sådana som är en intellektuell utmaning att banvandra liksom. Och som man kan diskutera långt efteråt. Titta på skisserna i Annas blogg och fundera över vägval!

I lördagens hoppklass verkar de flesta vara överens om vad som var den bästa vägen:

Gällande gårdagens hoppklass har vi nog ännu inte nått något konsensus:

Vad tror du? Vilken väg bör man välja efter muren samt till hinder fyra? Bortse ifrån handling och sådant, om du kunde få hunden på vilken väg du ville, vilken väg skulle du då ta?

Tack, Anna, för en massa inspiration på flera fronter! Som domare blir jag farligare framöver…

/Mija

This entry was posted in Agility. Bookmark the permalink.

17 Responses to På fjärde dagen nollade Rasken. Äntligen.

  1. creativedogs says:

    Fast visst var väl nummer fyra betydligt längre till vänster i verkligenheten jämfört med skissen på Skutskär 2011-07-10 Hoppklass 3? Man var ju tvungen att göra en ordentlig push för att de skulle ta baksidan på fyran om man tog hunden på höger sida av muren. Tyckte väl förresten att hindren kändes låga 🙂

    • Mija says:

      Det vet jag inte… Jag kände det som en ganska lätt och rak linje från 2-4… Däremot #6 stod inte som på skissen. Tack för trevligt sällskap, förresten! 🙂

  2. Anna & Juni says:

    GRATTIS igen! Supersnyggt!

  3. Anna says:

    Tack för de fina orden, Mija! De värmer! Jag var redigt nervös inför hinderhöjden kan jag säga, och tvekade innan jag vågade sätta den. Men jag är mycket nöjd med hur det blev! Det var ffa roligt att se de lite mindre hundarna, eller de lite tyngre och klumpigare, kunna ta sig an hindren med samma smidighet som sina “normal-anatomiska” mottävlande.

    Angående skissen så har jag nu skärskådat din film och justerat hinder 4, den hade fel vinkel. Men att nr 6 inte står som på skissen har jag svårt att se. Kan ni förklara på vilket sätt det inte stämmer nu? 🙂

    Tack igen för den positiva återkopplingen- det är jätteroligt så här i början att få lite feedback!

    • Mija says:

      Kanske är det femman som ska ned lite? Jag upplevde att #6 låg lite högre upp – det blev väl liksom en push där också? Men jag tror inte att du behöver känna att den redigerade skissen ska vara exakt som i verkligheten. Det får i varje fall jag nästan aldrig till. 😉 Och vårt minne är alltid subjektivt så man får nog gå på filmer.

    • Mija says:

      Jag igen… Just när vi fick 45 cm i large satte jag det, för att testa mest, i en aglity2 – på alla hinder. Resultatet blev att jag fick nedlåtande kommentarer av Nalle Jansson och sedan blev jag offentligt hånad på domarkonferensen… Inser nu att jag nog faktiskt tog åt mig. Fy på mig! Skärpning.

  4. Veralus says:

    Låter som Anna gjorde en fantastisk domardebut! Kul!

  5. Anna says:

    Jag fick faktiskt en hånfull fråga från en domarkollega: “45 cm? I TREAN?” Sedan när blev agility höjdhoppning där hindren är högre ju längre upp i klasserna man kommer?

    • Mija says:

      Det där hånfulla är obegripligt dåligt, faktiskt. Men jag insåg när jag skrev detta att det är just det jag tagit åt mig av. Patetiskt nog. Men det är jobbigt att bli hånad. Kritiserad – visst men hånad vill man gärna vara utan.

      Jag förstår inte heller när det hände (att det ska vara höjdhoppning och högre och högre ju längre upp i klasserna man kommer), men jag är rädd att det blir än värre med de nya reglerna, faktiskt.

      Saken är ju att de gamla hundarna återfinns ofta i klass III. Och klass III hundar tävlar i regel oftare än klass I och II hundar, i snitt, skulle jag tro. I alla fall finns det många som tävlar mycket. Så för hundarnas skull är det framför allt i klass III man borde vara försiktig med höjden.

      Vad gäller det där med internationellt tävlande – problemet vore löst om vi bara arrangerade fler internationella klasser!

  6. Håkan Ericson says:

    Vad som ska bli svårare från klass 1 till 3 är en intressant fråga. Banorna? Konkurrensen? Farten/referenstiden? Hindren? Inte hindren tycker jag, men många har motsatt åsikt.

    Om jag ser rätt så finns det inte en enda internationell klass ansökt i den preliminära tävlingskalender för 2012.

    • Mija says:

      Det där med internationell klass är ju liksom lösningen, tror jag, så det är jävligt synd att det inte söks om några sådana!

      Jag tycker att banorna och konkurrensen ska bli “värre” i klass III. Inget annat. Har verkligen “många” åsikten att hindren ska bli svårare? Är det inte bara en grupp medelålders män som låter mycket?

      • Håkan Ericson says:

        Frivilliga lösningar har sina begränsningar…

        Det kanske bara är en liten grupp medelålders män, men om hälften av dom är domare så… Fast jag tror att det är fler än så, det visade väl regelrevideringsprocessen om jag minns rätt.

    • Mija says:

      Jag tänkte bara på domarkåren när jag skrev mitt förra svar. Ursäkta otydligheten.

  7. Åsa o Lovis says:

    Jag har fått kommentaren “aldrig under 60 cm i large på bra underlag”. Det var en klass I. Jag lade hindrena på 50…

    Även om de äldsta hundarna ofta finns i trean så finns de minsta i ettan. För de kommer sällan till trean…

    • Mija says:

      Jag har nästan aldrig över “medel” i small/medium och 55 i large. Jag förespråkar alltså inte höga hinder i ettan heller.

  8. Anna says:

    Så skönt att man faktiskt har friheten att göra som man vill och skita i vad andra tycker så länge man följer reglerna. 🙂

Leave a Reply

