Tre finska agilityfilmer, översatta till svenska eller engelska


Jag har sett tre finska agilityfilmer och en sak är säker – det är liksom inte Jaakko-svängen som är nyckeln till det finska undret. Snarare handlar det om träning, träning och åter… träning.

AGILITY Från valp till Champion av Janita Leinonen & Jaakko Suoknuuti handlar om hur Jaakkos BC Zen har tränats, från början. De genomgående teman som främst slår mig är att man använder hjälper för att se till att hunden hela tiden utför hindren i högsta fart. Och att man tränar “på riktigt” (fast på låg hinderhöjd och i korta sekvenser så klart) även med unga valpar.

AGILITY FÖR HANDLERN av Janita Leinonen & Niina-Liina Linna handlar om fysträning för handlern… Man blir trött bara av att se den. 😉 Allvarligt talat måste jag nog se den en gång till och jag är inte helt säker på att jag förstår meningen med alla övningar men jag kommer helt säkert få nytta av denna video som innehåller både generell och grenspecifik fysträning.

AGILITY Handling technique 1 av Janita Leinonen & Jaakko Suoknuuti visar ett antal handlingstekniker. Jaakko-svängen beskrivs naturligtvis. (Som ett verktyg för hundar som inte svänger tigth på normal axelvridning.) Dessutom beskrivs “tvingande framförbyte” (det vi gregorianer skulle kalla “framförbyte utanför boxen”) och ett antal varianter av push/serpentin/push, typ. Det jag inte helt förstår är varför den heter “1”. Men logiken i det lär vi förstå när film 2 kommer. Och det ser jag fram emot!

/Mija

This entry was posted in Agility. Bookmark the permalink.

5 Responses to Tre finska agilityfilmer, översatta till svenska eller engelska

  1. Gudrun says:

    Jag vet faktiskt inte om jag ska skratta eller gråta.

  2. Mija says:

    Gråta verkar väl lite onödigt? Nog för att jag kan formulera mig klantigt ibland, och det händer att folk blir ledsna, men det här inlägget är väl inte mycket att gråta över?

    Vad gäller Jaakkosvängen som fin lösning för hundar som inte svänger tight på bara axelvridning så är det så den beskrivs i filmen.

    • Gudrun says:

      Du har rätt. Inte mycket att gråta över. Kan inte skriva här. Snacka med mig i Skutskär – om du bestämmer dig för att komma hit – så ska du få lite intressant info ang. det här inlägget;-)

  3. Lise Hansen says:

    Hei Mija,

    ville vært fint om du fortalte meg hvor man kan få kjøpt den første filmen du skriver i innlegget ditt:)” AGILITY Från valp till Champion av Janita Leinonen & Jaakko Suoknuuti “

Leave a Reply

