Jag har sett Dave Munnings “Q-Me”


Eftersom många av mina kursare är inspirerade av Munnings (OCH Greg) var jag liksom tvungen att “läsa på” lite. Är alltså i färd med att ta mig till Åre där jag ska vara instruktör på agilityläger i veckan. Ska bara skriva lite först, vänta på att kläderna torkar och hitta den där röda anteckningsboken som det står “rear end formula” på framsidan på och som det känns som att jag inte kan klara mig utan. Vart kan den vara? tänker jag då och då och paniken stiger. Myggnätet vore också gött att hitta även om det är lättare att ersätta.

Q-Me, då? Filmen var väldigt lik Gregs filmer – rörig “bakgrund” och filmad i en brittisk trädgård, typ. Fast eftersom Munnings handlar som mycket om verbala signaler blir det liksom lite värre när ljudet försvinner. Skisserna som visades på filmen gick inte att läsa på min lilla TV och det fanns ingen booklet i boxen. En alltför stor del av filmen visar hur man lär en hund att ta hopp-tunnel-hopp när föraren står still.

Systemet? Alltså, jag blev nästan full i skratt. Det ÄR ju “Gregs system”! 😉 I alla fall det man ser på filmen. Ni som gått kurs för Munnings IRL – vad är det han kritiserar så hårt med Gregs system? (Själv har jag bara erfarenhet av Munnings från baren på VM och där var hans kritik inte så konstruktiv, eller vad man ska säga.) Faktum är att så fort han INTE säger något kör han Gregish. Sedan är det såklart frågan om vad som är hönan och ägget här? Det kanske bara är det brittiska sättet att köra agility som Greg beskrivit så framgångsrikt?

Tyvärr gör Munnings samma fel som Greg, enligt min åsikt, när han “beskriver” sitt handlingssystem genom ett antal regler istället för genom de grundläggande koncepten. Det blir liksom så knasigt när man beskriver ett handlingssystem genom negationer… För en hel del sådant är det – vad man själv och hunden INTE får göra. Om man beskrev vad hunden ska göra (följa axlarna) istället så skulle det bli mycket tydligare.

Det som gör Munnings verkligt säregen är att han har ett väldigt välutvecklat system för muntliga kommandon, som givetvis ska prioriteras “över” handlingen av hunden. Hunden får inte ta tunnlar utan att man sagt kommandot, till exempel. Detta gör att han exempelvis lagerhandlar, står still och skickar och så vidare…

Second arm / inarmen kallar Munnings för “off arm” och han använder den både för in och “ut” (flick), trots att han ändå säger höger/vänster i flickarna. Känns som en väldigt onödig inkonsekvent signal.

Det jag däremot undrar över är om Munnings kör PQ, alls? Det sägs överhuvudtaget inget om det i filmen.

“Gå runt” – en sak som störde mig något förbannat var när jag såg Munnings belöningsplacering när han lärde hundarna att gå runt hinderstöd. Han belönade hela tiden rakt fram från hindret så att säga (INTE i hundens hoppriktning). Vilket får mig att undra om det är min belöningsplacering i inlärning av detta som har fått Rasken att slicea hindret? Antagligen inte men det känns som att jag gjort en klantig grej här. (När jag tänker på saken måste jag nog testa detta lite också, innan jag åker till Åre.)

Höger/vänster Det jag framför allt fick inspiration till i filmen var min höger/vänster-träning. Och nu har Trkmans träningsplan åkt ned från väggen för jag tror mycket mer på Munnings variant för mig och Rasken, faktiskt. En något anpassad plan (jag vill exempelvis inte ha flickish bakombyten, såklart), steg för steg:

1. Jag har ju tidigare tränat att snurra “torrt” åt höger/vänster men det vi inte kan är att han sitter på min ena sida och snurrar åt bägge håll. Där kan han BARA flickhållet!

2. I stjärna, säg höger/vänster ett steg innan hunden hoppar av. Stötta med axlar men backa undan mer och mer. (Det är så här Munnings sätter det på hinder.)

3. One jump (detta har jag gjort en del) – även om man säger ordet tidigt (ett steg före avstamp för rakt hopp så att de hinner sätta in extra steg) så ska kroppen stötta upp hindret. För att svänga extra tight runt vinge (namn/riktningskommando vid landning – jag fattade aldrig riktigt varför man ska använda namn nära och riktningskommando på avstånd). Starta nära och backa undan. Skärp kriterier och belöna bara tigtha svängar.

3. Proofing. Wrap med föraren på avstånd, dubbelt riktningskommando.

4. Proofing. 8:an – oavsett förarens placering.

5. Two jump – runt, runt åt samma håll och i åtta.

6. Längre kombinationer.

Detta ska jag absolut prova. För jag får inte riktigt till mina riktningskommandon så att jag kan använda dem på ett bra sätt praktiskt och då känns det bra att följa en plan som någon annan har gjort. Såg genast vissa luckor i min egen. Men framförallt – detta är en ganska enkel plan, som jag nog kan lyckas genomföra.

Den bästa delen av filmen var utan tvekan slow-motion-bilderna på när hunden sätter in ett extra steg. Det var verkligen tydligt och pedagogiskt och jag såg faktiskt Rasken framför mig och förstod plötsligt med full kraft, liksom. Härligt!

/Mija
ps. Frågade ❤ om han tyckte filmen var tråkigare än Gregs filmer (vi har bara en tv…) Svaret: – Var det inte Greg?

This entry was posted in Agility. Bookmark the permalink.

3 Responses to Jag har sett Dave Munnings “Q-Me”

  1. Mette says:

    Motsatt arm är det inte bromsarm hos Dave?

    • Mija says:

      Inte som jag uppfattar filmen i alla fall. Han kallar det off-arm och jag tror att det som bryts är att följa axellinjen typ. In eller ut (som threadle/serp eller flick).

  2. Petra says:

    Aha, då har jag tränat “Munning-style” utan att veta… 😉 minns oxå nu att jag taskigt nog inte återkommit till dig om just höger/vänster-träningen när du bloggade om det innan. Förlåt! Men nu har du ju en plan och på Lira funkade den även om jag nu fick lite ytterligare proofing tips för de sista stegen, tack! 🙂 Angående steg 3 om varför använda namnet nära och riktning på avstånd, så vet jag inte vad Munnings menar men jag tänker/gör som så att om Lira kommer över ett hinder ska svänga tex till vänster och där står ett hinder 90 grader som hon inte ska ta så säger jag hennes namn för att bryta den linjen för att komma mer mot mig och ta ett tänkt hinder men om hon ska ta det (90 graders) hindret så blir det “sväng-vänster” om svängen behöver kortas in lite eller bara “vänster” om den inte behöver kortas in. Rörigt eller?
    Ha en bra vecka!

Leave a Reply

