Jag hoppas det blir SM i Solna snart igen!


Det var ett bra arrangemang, SM i Solna. Polishögskolan var en lysande plats att vara på och att fotbollsplanen stod pall för söndagens skyfall var enastående! (Tänk er det skyfallet på den där klubben som körde “SM-på-hemmaplan”, vilken katastrof.) Hindren var regelenliga och i god kondition. Det fanns helt enkelt inte mycket att gnälla på, vad gäller själva agilityarrangemanget. Det man kunde önskat sig, i vissa fall, var mer erfarna funktionärer. Vilket naturligtvis inte ska falla som någon skugga över dem som ställde upp men desto större skugga över de stockholmare som inte kvalat till SM i år, trots idogt tävlande i högre agilityklasser och på andra arrangörers SM, INTE ställde upp när det var SM på hemmaplan. Ni borde skämmas. För om ni hade varit på plats hade detta agility SM varit helt perfekt! Det borde inte behövas raggas nybörjarfunktionärer till ett sådant arrangemang. En stor eloge till gänget som trots allt fixade detta!

Vad gäller “kringarrangemangen” så blev det lika lite agility som vanligt… Invigningstalarna pratade om hundar som gulliga saker som luktar speciellt, typ. Och SBKs ordförande Staffan Thorman verkade tro att det var landslagsuttagningar på SM eller något. Jag kunde inte höra exakt vad han sa för högtalarnas kraft räckte inte riktigt för oss alla. På prisutdelningen pratade Fredrik Steen (eller vad han heter, han Schäfermänniskan) om agilityhundars “drifter”!?!?!? Nä, det här måste skärpas upp. Jag tror banne mig jag ska skriva till SBKs SM-grupp och föreslå att de ska värva aktiva I DE AKTUELLA GRENARNA som talare i fortsättningen. För schäfrar och schäferfolk har mycket lite med agility-SM att göra. Typ ingenting, faktiskt. Jag såg inte en enda agilitybil med SM-schäfer-loggan på, faktiskt.

Annars var Staffan Thorman den enda FS-ledamot som regelbundet befann sig vid/i närheten av agilitybanan. Rolf Weiffert skymtade jag också någongång. Hans dotter, Elin, körde bländande agility med deras gårdshund! Övriga FS-ledamöter lyste med sin frånvaro kring agilitybanorna – men kring lydnadsplanerna var det inte svårt att hitta dem! Pinsamt! Själv är jag noga med att se “lite lydnad” varje år på SM. För att man så bör, av ren artighet. FS-ledamöterna SOM ÅKER TILL SM FÖR VÅRA MEDLEMSPENGAR borde naturligtvis vara LIKA representerade kring lydnad som kring agilitybanorna. För att det inte ska bli så pinsamt uppenbart hur snedfördelat FS-ledamöternas intresse är borde de givetvis göra upp ett schema eller något, så att det åtminstone inte SER så illa ut.

En annan som lyste med sin frånvaro vid agilityn var Peter Rimsby. Jag tänkte fråga honom om det men när jag mötte honom på “shopping-gatan” hälsade han inte ens tillbaka! Jag stannade alltså och sa “hej” och han bara glodde på mig och gick vidare! Professionellt av vår förbundssekreterare? (Thorman fick jag inte heller snackat med, men det berodde på att jag hela tiden var i färd att köra agility när jag såg honom, så det blev helt enkelt inte tillfälle.)

Hur gick det då med namninsamlingen? Riktigt bra, tycker jag. På grund av skyfallen på söndagen var det egentligen bara på lördagen vi kunde vara riktigt aktiva och jag har svårt att sammanställa då många av mina medhjälpare inte har gett mig sina listor ännu. Men det rör sig om flera hundra underskrifter! Folk var mer insatta och hängde på detta i större omfattning än jag trodde, faktiskt! Det är sällan jag blivit så positivt överraskad. Jag stötte bara på en som verkligen inte förstod och en som verkligen var emot. Alla andra var positiva till förslaget!

Resultatmässigt fick jag alltså inte med mig någonting alls att glädjas åt. 😦 Bara disk. Lagen, som såg så starka ut på pappret, hade lite oflyt och individuellt såg ni ju i gårdagens blogginlägg hur det gick.

Men jag är nästan mer besviken över söndagens regnoväder faktiskt – som gjorde att publiken “svek” (det gick fan inte att sitta vid planen knappt). Jag hade sett fram emot en rad vänner och familjemedlemmar som hade lovat dyka upp på finaldagen. Nu blev det inte så och jag missade chansen att visa dem det bästa av svensk agility. 😦

Det resultat jag glädjer mig överlägset mest åt är att min vän, klubbkamrat*2 och flerfaldiga kursare Linda Enberg tog individuellt silver med sin sheltie Buffy! Kul också att så många av mina vänner knep lagmedaljer!

På mediumlagpallen fanns bara ett lag (inte första gången det händer i medium, inte särskilt kul)- Murphys lag (så heter det vinnande mediumlaget, alltså, mycket passande)! Grattis Linda E, Håkan och Fanny! På smallpallen återfanns Malin (guld), bossen-Linda (silver) och Mari (silver). Grattis!

Och det var kul att Lira kom femma i large även om det såklart var försmädligt att det inte gick hela vägen. Men femma på SM låter bra i mina uppfödaröron! 🙂

Några ord om min egen insats…

Råttan och jag var inte samkörda alls. Vi behöver tävla oss i form och det blev för lite av den varan på grund av hennes löp. Jag gjorde mitt bästa för att träna ikapp det men det hjälpte tydligen inte. Trist. Vi var helt enkelt inte i samarbetsmode. 😦 Vilket också är extra svårt att vara i med henne precis efter löp så lite oflyt var det allt med det där löpet.

Med Rasken kändes det väldigt, väldigt bra. Framförallt lyckades jag ÄNTLIGEN vara i rätt sinnesstämning hela tiden. Så, för att kunna göra om den bedriften, note-to-self:
– Tävla mycket innan. Nu tävlade jag varje helg i maj och början av juni. Att vinna lite skadar inte självförtroendet. 😉
– Mycket träning veckan innan (både banor och belöna “handlingsdetaljer”) och sedan vila i form de sista dagarna inför SM.
– Gå banan själv, lita till dig själv och gör det ni är bra på.
– Kompensera för brister (överhandla exempelvis threadles), träna hunden får du göra sedan…
– Var NOGA på banvandring, med att gå igenom loppet i huvudet och att köra banan. NOGA är nyckelordet.
– Målsättningen är att visa upp hur duktig HUNDEN är och vilka bra vägar han kan ta!

Sista lagloppet med Rasken var laget redan diskat och jag är inte säker på att jag gjorde det bra så det tänker jag räkna bort, men i övriga lopp var det tydligt att det var “agilitybrister” vi föll på. Hopploppet var bara det vanliga att jag inte kunde låta honom hoppa hur tigth som helst för att jag inte ville ha rivningar.

I agilitylagloppet handlade det om ett boxhörn där jag enligt min tillfälliga lagkamrat Malin Elfström kunde ha varit mer aktiv och enligt Fanny skulle jag kunna öva Rasken mer på att följa axlarna i den situationen. I fortsättningen ska jag försöka göra båda. Sedan fick jag en vägra för att jag trodde att han var på väg till fel tunnelingång när han var på väg rätt och jag skrek… Inte lätt att göra något åt sådant, man vill ju liksom verkligen inte diska sig i lagklass…

Det individuella agilityloppet har jag analyserat sönder och samman. I efterhand kan jag önska att jag varit lite mer våghalsig med att sticka från balansen. Han gör ju faktiskt en väldigt bra balans, Rasken. Det kunde ha gått…

Men det jag verkligen hade velat ha är ett flick-kommando från tunneln – så det ska vi öva på.

Och så borde vi nog faktiskt öva mer, oftare och hårdare på svåra agilitybanor. För så svåra klass 3-banor får vi aldrig här omkring, faktiskt.

Kul var det i alla fall med SM på hemmaplan och jag hoppas vi slipper vänta 29 år på att det ska hända igen

This entry was posted in Agility, Mål och planer. Bookmark the permalink.

2 Responses to Jag hoppas det blir SM i Solna snart igen!

  1. Gunvor says:

    Läst Fredriks Steens blogg , på tal om honom, där “berömmer” han agilityn som sport. Han tom är benägen att ändra inställning till vad som är “Formel 1” i hundsporten. Från att ansett att det är skydds så lutar det åt agilityn numer;) Man blir aldrig för gammal att “lära” sig…..

  2. Gudrun says:

    Håller med om att det var synd med vädret. När SM för en gångs skull går i Stockholm och man kan hoppas på lite publik att visa upp sporten för, så är det spöregn. Låt oss verkligen hoppas att det inte tar 29 år tills Stockholmsdistriktet arrangerar nästa gång!

Leave a Reply

