Aldrig har väl SM-pallen varit så nära men ändå så långt borta – Raskens individuella lopp på film.


This entry was posted in Agility. Bookmark the permalink.

20 Responses to Aldrig har väl SM-pallen varit så nära men ändå så långt borta – Raskens individuella lopp på film.

  1. Tina says:

    Jag vet att du inte är nöjd, och jag vet att du just nu sitter och tröstäter och tycker att livet är skit, men jag tycker det ser så himla häftigt ut när ni kör!
    Om jag och Ärtan en dag skulle komma i närheten av det du och Rasken gör ihop på banan, då skulle jag vara överlycklig!
    Ni är så himla häftiga att se ihop!

    • Mija says:

      Haha, tack! Det är absolut inte oviktigt för mig att det är sevärt. Om jag måste välja mellan att vinna och att köra sevärd agility så skiter jag i tävlingen. Nu måste man inte välja, så helst vill jag ha allt. 😉

      Egentligen vill jag köra spektakulär agiilty. Men spektakulärt vinner man väldigt sälla på.

      • Gudrun says:

        Håller inte med. Kolla Lisa Frick. Spektakulärt. Sevärt. Och vinst. Man måste verkligen inte välja. Det går att få allt.

  2. Mija says:

    Ser ingenting spektakulärt med hur Lisa Frick kör agility. Alls. Jag kommer faktiskt inte ens ihåg hur hennes hund ser ut.

    Missförstå mig rätt, det är vackert och hunden får en jättebra väg men jag kommer bara ihåg henne, inte hunden. Och det är inte det minsta spektakulärt för mig. Sevärt, visst. Vackert. Vinst.

    Tycker vi har svenska som kör hund mer spektakulärt, i sådana fall. Både Jenny, Mette och Veronica, till exempel. Fast det är sällan de mest spektakulära loppen som går hem.

    Oavsett vilket – jag är nöjd över att jag höll ihop i helgen. Vi föll på att vi inte kan hantera att måsta flicka. Så nu ska vi öva det.

    • Mari says:

      Spektakulär, offensiv och rysningsframkallande agility för mig är när man vågar lita på hunden och ger den banans snabbaste väg. Som Jenny i i vinnarloppet till exempel. Både vid balansen och slalom. Och som du gjorde, Mija, i hopploppet.

    • Gudrun says:

      Jättebra att du höll ihop i helgen och att du är nöjd med det. Flicken (in i slalom???) var ledsam. Jag kommer inte heller ihåg hur Lisas hund ser ut, trots att jag hälsade på den utanför VM-arenan i höstas. I övrigt håller jag inte alls med. Igen;-)

      • Mija says:

        Tvärtom. 😉 Det hade varit en flick att inte ta slalom. Rasken gjorde med andra ord precis vad som kan förväntas av honom i det läget. Så jag håller nu på att lära honom flicka på kommando. I det här fallet “vänster”. Han “kan” höger och vänster men han gör det inte om det blir flick…

  3. Annica says:

    Imponerad över hur jäkla bra ni har blivit!
    Det syns liksom att det inte är någon slump när det blir rätt, o att du inte bara har en talangfull hund som lärt sig att tyda dina konstigheter – utan att er uppvisning är ett resultat av god hundträning.

    Vad gäller Frick tycker jag absolut att hon är spektakulär, imponerande o helt uppenbart effektiv. Men jag har svårt att se det vackra i den handlingen. Har oxå en känsla av att det måste till en ganska förlåtande o speciell hund för att uppvisningen inte ska rasa samman.
    Men vackert eller inte – alla dessa olika stilar o personligheter är verkligen en stor del av charmen m agility.

  4. Mette says:

    Ni var bra, fan så mycket bättre än vad jag var. Sen har jag nog lite svårt att förstå det där med spektakulärt. Jag kan inte liksom se att det spelar någon roll, fortast vinner liksom och det är för mig sevärt :).

    • Mija says:

      Tack, Mette! Fast fan så mycket bättre än dig vet jag inte… tre fler hinder kom vi i agility om jag minns det hela rätt. 😉 Och ni var väl någon sekund bättre i hopploppet. Ni är i varje fall fortsatt våra idoler.

      Precis det du säger är väl skillnaden mellan sevärd och spektakulär, för mig. Sevärt är det när man kör fort och rätt och vinner liksom.

      Spektakulärt, när det är som sämst, är typ Råttan i galen-mode. Som ingen annan. Eller världens bästa Tux som bara har ett helt eget uttryck (fast till skillnad från Råttan fort och rätt).

      • Mija says:

        Spektakulärt kan också vara det Jenny gjorde – hon behöver “bara” köra felfritt för att ta SM-guld och går in och kör så det ryker! Underbart.

      • Mette says:

        Det jag inte förstod var nog att spektakulärt är eftersträvansvärt för dig, vilket jag fick känslan av när jag läste.

        Här är bra exempel på en sevärd och en spektakulär: Silas i Hamar var spektakulär, tror ingen missade honom och hans blindbyten. Däremot tror jag att många missade att han inte var snabbast för det var Remo Muller med Brit, väldigt sevärd dock 🙂 .

      • Mija says:

        Precis, Mette!

  5. ÅSa says:

    Grattis till finfina lopp! Tycker det är underbart hur du håller ihop det efter disken också! Du har till och med inspirerat mig till att gå ut och träna torrhandlin/cirkelträning/följsamhet kalla det vad du vill med Jackaroo. (Något jag finner skit-tråkigt) Vill också att min kelp ska gå så där fint på banan som Rasken, Tux och Lira gör!

    • Mija says:

      Tack, Åsa! Jag hade som uppgiftsmål på SM att se till att visa upp hur bra min hund är. Med den målsättningen är det självklart att köra klart ordentligt efter disk. (Fast jag tappade han liiiite efter säcken, dåligt.) Din kommentar tyder på att jag lyckats med det, då. 😉 Tack!

      Och du, glöm inte att träna självständig balans och flick-kommando… 😉

      • ÅSa says:

        Vi jobbar på det….. också…. 😉 Så ska matte lära sig att man faktiskt kan lita även på en kelp och inte bara på bastardern…

  6. Pingback: Jag hoppas det blir SM i Solna snart igen! | Agilitybiten

  7. Pingback: Äntligen vet jag vad jag vill (på SM) | Agilitybiten

Leave a Reply

