Väldens sämsta genrep. Är inte säker på att det verkligen är bra.


När Rasken susade i mål efter agilityklassen i Bro-Håbo idag sprang han rakt på en smörgås som låg på ett litet fat precis i linje efter sista hindret. Han sög såklart smörgåsen, vilken agilityhund hade inte tagit sin belöning i det läget? Då kastar sig funktionären över honom och börjar ruska honom i nackskinnet, som för att få ut smörgåsen! Så jävla läskigt. Jag skrek: – SLÄPP HONOM! för full hals. Men det gjorde hon inte förrän jag kom fram och svor.

Nu är jag rädd att all träning jag lagt ned på att få honom att våga springa i mål är pajad. 😦 Har liksom behövt lägga massor av timmar på att få honom att våga springa i mål trots murar av folk och hundar i vägen. Och senast precis innan det där loppet varnade jag ett par medtävlande för att jag övar honom på att inte bromsa och att han antagligen skulle ta den vägen där de satt. Jag babysitter alltså som fan. Och han har blivit tryggare. Men på sista tiden har vi haft massor av bakslag. Senast var det barnet som stod och vevade med (kamp-)kopplet i Oxelösund så att jag kände mig tvungen att bryta hans framfart mot mål. (Barn som koppelbärare borde vara nästan förbjudet.) På lagtävlingen i Märsta som inledde den här säsongen var det en terrier som högg efter honom i målet. Och nu detta. Det finns liksom inte ord för hur olyckligt det var.

Jag är så jävla ledsen just nu att jag liksom inte vet vad jag ska ta mig till. Och jag kan inte sluta skaka.

Själva agilityn gick också rätt så kasst, i varje fall resultatmässigt. Jag var väldigt besviken efter hoppklassen där det faktiskt kändes som att Rasken var trött, helt enkelt. Han missade en slalomingång rakt fram!?!?!? Men mest störande var att han rev i en jävla push-framförbyte trots att jag verkligen försökte safea det där loppet och vara riktgt soft och tillbakalutad. Fick mig att inse att enda sättet jag kan safea en push är att verkligen vara kvar i pushen. Vilket ledde till att jag diskade mig sedan i agilityklassen då jag inte insåg att om man står kvar i pushen blir linjen annorlunda än om man skickar och sticker. 😉

Annars fanns det mycket att vara nöjd med i agilityklassen. Det började med tunnel-balans-diskriminering vilket Rasken skötte alldeles lysande! 🙂 Och kontaktfälten var riktigt bra, faktiskt. Bra fart och hyfsade stopp. Bättre vipp än vad han gjorde idag har han inte gjort på månader. 🙂

/Mija

This entry was posted in Agility. Bookmark the permalink.

3 Responses to Väldens sämsta genrep. Är inte säker på att det verkligen är bra.

  1. Tina says:

    Vilket skit!
    Finns det inte målfålla på Agility?! Detr borde det annars göra, för allas säkerhet .
    Eftersom det är så kul att vara publik så borde det ju vara ganska många som kommer ohc tittar som inte vet hur det funkar och därmet kan råka klanta till det för de som tävlar.

    Tur i alla fall att det var någontign som gick bra idag.
    Hoppas du snart slutar skaka och orkar tänka på någonting annat – jag hade ältat i både dagar och nätter, men jag hoppas för din skull att du inte är likadan som jag i det fallet…
    Kram på er!

  2. Mija says:

    Jo, det finns målfålla. Men i det här fallet var funktionären placerad precis bredvid målfållan och mackan i den. Dessutom var målfållan inte placerad i linje med sista hindret. Det spelade i och för sig ingen roll i den här situationen för funktionären satt precis i vägen helt oavsett.

  3. Karin MD says:

    Men herregud, vilken jubelidiot. 😦 Hoppas du anmälde honom/henne eller lämnade in en protest, för det där låter som en funktionär man inte vill råka ut för. Hur kan man bara vara SÅ DUM på så många olika sätt samtidigt? Visst kan man behöva använda nybörjare och hundovana, men vid hundaggressiva funktionärer drar då jag gränsen.
    😦

Leave a Reply

