Kurs i offensiv handling


Jag har gått kurs i offensiv handling för Mette Björne i dagarna två på Uppsala BK. Förutom det allt för vackra vädret var det alldeles, alldeles, underbart!

Har fått med mig en hel del guldkorn vad gäller beslutsfattande och konsekvenser av olika typer tvetydigheter som jag hållit på med (typ som i tighta bakombyten vs decel framförbyten). GULD!

Framförallt har det varit väldigt mycket och bra handlings- och hundträningstänk. På samma kurs liksom! Nöjt.

Dessutom var kursen, lite oväntat, en självförtroende boost på något vis. Det enda som grämer mig som fan är att vi har så jävla kassa serpentiner för tillfället. Måste verkligen se till att belöna “first arm” inför SM. Mette lyckades i varje fall verkligen med uppgiften att ge konstruktiv och lyftande kritik. Väldigt bra.

Det har varit VÄLDIGT varma två dagar att springa i. Tror aldrig jag sett Rasken så slut. Skuggan var liksom den bästa belöningen… och han försökte undvika att behöva ut på banan genom att bära sin leksak till Mette. 😉

Vad är då offensiv handling? Att våga ge hunden snabbaste väg från start till mål, så klart.

För mig personligen handlar det rätt mycket om att låta hunden ta plats, både bildligt och bokstavligt. Det är hundens tid runt banan som räknas.

/Mija

This entry was posted in Agility. Bookmark the permalink.

2 Responses to Kurs i offensiv handling

  1. Gissa om jag är avundsjuk! Överhettade klassrum är ingen hit. Önskar att hälsan hade varit på topp, då hade det varit andra bullar! Ni blir VASSA på SM!

Leave a Reply

