Hindret efter threadlen


Hur ska hunden egentligen hoppa det där hindret efter threadlen, optimalt? Är det givet att det är en dålig idé att göra det med “bredsidan” mot bommen (om man studsar högt)? Detta har jag funderat på idag efter det att jag frivilligt diskade mig då Rasken rev hindret efter threadlen (nr 4) på hoppbanan. Det kändes helt enkelt rätt att ta om det, han behöver öva i skarpt läge. Och det verkade för övrigt som det hjälpte. För det var en threadle till hinder fyra på agilitybanan också – och den satte vi! Fast då var vi redan frivilligt diskade på balansen 😉 , som jag tänkte att vi lika gärna kan ha stenhårda kriterier för nu när vi ändå är SM-klara.

Ärligt – är det viktigt att hunden har liksom en ok hoppvinkel så som jag försöker lära Rasken genom en stödbom längs stödet? Eller kan jag lika gärna försöka lära hunden typ hoppa jämfota?

Jag har alltså ägnat denna dagen i norrland åt att träna. Vilket jag skulle göra bättre och effektivare hemma. Men vi laddar inför lagklasserna imorgon och formen ser bra ut! Jag och Rasken blev alltså SM-klara igår, på vinstloppet. Helene och Daisy blev SM-klara idag och dessutom vann de hoppklassen! Jo och Rally har tagit ett par SM-pinnar och Helena och Caspian tog sin första pinne i agilitytvåan igår!

Vi är på gång, vi är laddade, vi är tända!

/Mija

This entry was posted in Agility. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

