SyndaBocksökande Klubben (SBK)


Det finns två saker SBK är riktigt bra på – att utse syndabockar och att leta fel på folk och fä. Det senare är nog så irriterande, särskilt när det gäller hundträning. För hundträning är fan så mycket roligare när man letar rätt än fel. Det här med att leta, utse och hänga ut syndabockar (det är det som är kärnan i mobbning) är kanske inte så konstigt att det sker på lokala brukshundklubbar med tanke på att man har förebilder i SBK centralt, som ägnar sig åt att smutskasta enskilda medlemmar på kongressen!

Jag blev faktiskt riktigt äcklad när jag bland fann det jag sökte bland presentationerna från kongressen som låg på SBKs webb – en presentation om “Konflikthantering”. Anledningen till att jag letade efter den var att jag hört från flera håll att jag var felaktigt citerad i presentationen. Vilket jag också var. Vad värre var – saker var, som vanligt, så tagna ur sitt sammanhang att citaten inte gick att förstå i sin rätta innebörd. Det är inte schysst att göra så.

Det är heller inte schysst att angripa någon som inte är på plats för att försvara sig. “Försvaret” från SBKs kansli var att att exemplen inte “avslöjar information som kan härröras till enskild person eller klubb”. Men det är inte sant. För en hel drös människor förstod att det var jag som var felciterad i den senare delen av presentationen.

Det där är en sjuk tolkning av SKKs grundregel 1.3 – att det inte kan räknas som att tala nedsättande om någon om man inte nämner dem vid namn. Vilket gör att fega människor kommer undan bättre än folk som rakryggat vågar stå för vad de tycker. Jag menar, om jag säger att den som stod för den här “konflikthanteringen” på kongressen var en homosexuell man på SBKs kansli, skulle det då vara bättre än att skriva hans namn? Varför då? Alla som har något med saken att göra vet ju vem det är. Namngiven eller ej, det borde inte spela någon roll när det finns tillräcklig information för att alla ska veta vem det talas om.

Och det var detta som äcklade mig så när jag läste presentationen som alltså visats på SBKs kongress! På kongressen har man (män) stått och berättat om konflikter som medlemmar vänt sig till förbundsstyrelsen med (antagligen i förtroende, snacka om missbrukat sådant).

Presentationen är upplagd precis så som man INTE ska behandla konflikter. Först berättar man lite om vad som kommit till FS kännedom. Sedan kommer en bild med texten: “Hur var det egentligen?” !!!!!!!!!!!!!!! Som att det fanns ett “rätt svar” på en konflikt!? Här berättade man då vad som “låg bakom” anklagelserna.

Som vanligt, i SBK, så andas presentationen ingenting om de sakfrågor som ligger till grund för personkonflikterna, och hur man löser dem. Nej, nej. Man ska underkasta sig auktoriteter och vara snäll. Om man har rätt eller inte spelar ingen roll. Och visst är det så i vissa fall. Som i det exemplet i presentationen där folk har försökt köra på varandra med bil. Det var som förr i världen på Stockholmsavdelningen – när folk blev hotade med pistol och så. Det var tider! 😉

Man får såklart inte bruka våld. Det är solklart i alla andra föreningar i varje fall. Men devisen “sparka och slå med SBK” har naturligtvis inte uppkommit helt utan eld. Och jag är inte ensam om att ha blivit slagen på brukshundklubben. För inte alls länge sedan blev en kvinna brutalt misshandlad på SSBK efter det att hon sagt ifrån till en man som misshandlade sin brukshund.

I slutet av presentationen tar man upp det här med internet. 😉 Det är där jag blir felaktigt citerad. Men det är verkligen ingenting mot den uthängning som en annan stackars kvinna drabbas av! Det var det som fick mig att bli så äcklad att jag faktiskt skrev ett mejl till SBKs kommunikationsansvarige Sanna Ameln, som faktiskt tog bort de kränkande exemplen i presentationen på webben (*klick*).

Men det värsta är exempel 2. Det handlar om en stackars kvinna “som genom sina framgångar under åren har fått stor respekt för sin kompetens och sitt engagemang samt inger ett stort förtroende”. Sedan går man på om vilka typer av uppdrag kvinnan haft vilket tillsammans med muntlig information om kvinnans socialstånd och liv i övrigt gör att INGEN som finns i den här kvinnans periferi kan missa vem det är man hänger ut. På kongressen. En kvinna som tidigare genom sinna framgångar fått stor respekt och inget förtroende på grund av sitt engagemang och kompetens.

Kvinnan har anmält sin lokalklubbsstyrelse för att agera maktfullkomligt. Vilket många styrelser gör, säkert mycket på grund av brist på utbildning och bra förebilder. Men det är här det går riktigt fel på kongressen. Under rubriken “Hur var det egentligen?” hävdar man (män) att det egentligen handlade om att kvinnan gick igenom en svår tid av sitt liv (jag vill inte gå närmare in på detta då jag inte vill att någon ska kunna identifiera kvinnan genom den här bloggen). INGENTING nämns om det denna engagerade kvinna reagerat på – styrelsens maktfullkomlighet.

En hysterisk kvinna helt enkelt. Tacka fan för det. Stackars sate.

Om det här ska kallas konflikthantering är det inte konstigt att SBK har stora problem med konflikter. För det här är inte konflikthantering. Det är offentlig förnedring av utsedda syndabockar. Man kunde lika gärna ställt in en stupstock på kongressen. Det hade i varje fall varit ärligt.

/Mija

This entry was posted in Föreningsliv. Bookmark the permalink.

2 Responses to SyndaBocksökande Klubben (SBK)

  1. Tina says:

    Jag är glad att din blogg finns – av flera skäl, men speciellt för att den info du får och delar med dig av, den är det bara en ganska liten klick med människor som får/har.

    Och… om jag inte läste din blogg så skulle jag, som så många andra, tro att allt var frid och fröjd inom SBK. Vilket skulle betyda att jag, skulle vara lurad – grundlurad, och lurad, det är en av de värsta känslorna jag vet!

    Tack Mija, för att du har möjligheten och kunskapen att informera om hur det faktiskt ligger till… även om jag tycker det är sorglig läsning på många sätt, så är det en ögonöppnare, en spark i rumpan och en pepp, att stå för det man tycker, säger och gör!
    Tack!

  2. Pingback: Skitsnack är alltid skitsnack och ett gott skratt är alltid ett gott skratt | Agilitybiten

Leave a Reply

