Man vill ju kämpa, jobba, springa fortare än fan och vara riktigt taggad.


Agility går inte ut på att handlern ska springa fort som fan. Agility går ut på att hunden ska springa fort som fan. Det värsta som kan hända är att en offensiv handlings-stil leder till lopp som helt enkelt inte är tidseffektiva.

Ja, jag har problem med min inställning när det gäller. Det är dokumenterat nu. Två gånger av två har det blivit så här nu, att när det gäller lite mer taggar jag upp med resultatet att jag kör sämre agility än vanligt. Inte för att jag blir stressad, forcerad eller slarvig. Utan för att jag och Rasken helt enkelt inte kör agility så.

Jag har lärt honom olika signaler och positioner och när jag gör si så gör han så. That’s it. KISS. Eller: gör bara som du brukar. Det ska ni säga åt mig nästa gång det gäller något.

Problemet är inte att jag har dåliga nerver. Problemet är att jag lärt mig, av Råttan, att tagga upp när det gäller något. Att liksom köra så det ryker då. Det ska jag inte göra med Rasken. Jag ska bara hitta mina positioner och signaler. Det är nämligen Rasken som ska köra så det ryker. Nästa gång det gäller något ska jag se till att låta honom ta plats.

Död åt alla tankar och känslor om att springa som fan. Det häftigaste är att sköta sina handlingsuppgifter så att hunden kan sköta sitt jobb. Eller något.

Som någon sa åt mig i helgen: – Rasken är så vältränad att du inte behöver springa omkring och peka. Och visst är det så. Men tydligen vill jag gärna bli uppfattad som en “duktig handler”. Som att det inte dög att vara en bra hundtränare och få bra resultat.

Enda anledningen till att det lönar sig att tagga upp med Råttan är ju att jag tränat henne bristfälligt från början.

/Mija – sliter fortfarande med dessa tankar, som ni märker

This entry was posted in Agility. Bookmark the permalink.

4 Responses to Man vill ju kämpa, jobba, springa fortare än fan och vara riktigt taggad.

  1. toktassarna says:

    Intressant!

    Upplevde det själv i Oxelösund, när jag öste på som fan var jag ju bara felplacerad hela tiden… Hunden sprang nog fortare, men inte blev det mer rätt för det!

  2. Åsa says:

    Som en mycket klok man sagt till mig flera gånger (han dömde dessutom i helgen ;o)) Var tålmodig!!!
    Alltså man behöver inte springa som det brann i baken om man har en hund som springer ändå, bättre att placera sig rätt och vara ur vägen för hunden. Inte så lätt alla gånger…

  3. Jo says:

    Känner igen det där lite från mina egna upplevelser i helgen, på en tävling långt ifrån landslagsuttagningsland. Körde ett nollat och rent lopp som massor av snälla människor kom fram och berömde efteråt, men själv hade jag inte alls “känslan” i kroppen efteråt, helt enkelt eftersom jag gjort handlingsval som krävde att jag tog det lugnt och lät hunden jobba. Efter att i flera år ha tränat på att tokspringa ifrån farbror Rulle så kändes det verkligen bara konstigt att ta det lugnt på tävling och trots att det gick bra så går det inte att komma ifrån att det i alla fall för mig är “roligare” att springa på, även om det sker på bekostnad av tighta svängar och sånt.

    Det jag funderar på är helt enkelt hur mycket man bör/kan ta hänsyn till sin egen “tävlingspersonlighet” i grundträningen? Jag har tänkt mycket på detta i samband med starter och kontaktfält, att hon ska “tåla” att jag är laddad, men handlingen är ju faktiskt en större del av loppet.

    • Mija says:

      Jo, Jo. Jag tror att det hade varit bra att ta hänsyn till det. Men med min tävlingspersonlighet borde jag kanske valt ett annat handlingssystem. 😉 Eller bara struntat i att träna hunden så noga. För Råttan passar min personlighet bra. 🙂

Leave a Reply

