Vårmöte på Stockholmsavdelningen


Jag tänkte att jag skulle försöka hitta på någon klatshig rubrik men varför då egentligen? Det här inlägget kommer ju ändå komma på topplistan. Det finns få saker läsarna på den här bloggen verkar så intresserade av som möten i SBKs Stockholmsavdelning. 😉

Vårmötet igår kom inte särskilt långt. Redan efter punkt 7 – “Fråga om mötet blivit stadgeenligt utlyst”, tog det stopp. Det hela kändes mycket märkligt. Det var ordförande och vice ordförande från den avhoppade styrelsen från 2010 som drev kampanj mot den sittande styrelsen!? Det handlade om det lilla ordet “tillställas”. Kallelsen skall tillställas medlemmarna enligt stadgan.

Förra styrelsens vice ordförande och redaktör för den av nya styrelsen nedlagda tidningen “grät ut” om hur bra det varit på tidningens tid och att det faktiskt kan finnas stackars medlemmar som inte förstått att tidningen var nedlagd. (Sanningen är att ingen verkar sakna tidningen.)

Vad betyder nu det där ordet? Enligt SAOB:

– sända
– skicka
– giva
– överlämna
– leverera
– tilldela
– ställa till förfogande
– hänskjuta

…alltså en tolkningsfråga. Distriktets representanter på plats hävdade att det enligt praxis är ok att kalla som sittande styrelse har gjort – via hemsidan. Men mötet var alltså delat. 8 för och 8 mot. Lotten avgjorde och det blev så att mötet avbröts.

Därmed fick vi ännu en gång inte tillfälle att driva någon av alla de agilityfrågor som stod på dagordningen. Däribland de två motionerna Motion om agility i riksidrottsförbundet och Motion med förslag av ändring av namnet SBK (klicka och läs mer).

Efter mötets avslutande blev det på styrelsens initiativ en diskussion om klubbens ekonomi. Klubbens styrelse är enligt mig inne på helt rätt spår! *klick* Man inser givetvis att det måste rulla in pengar men man fokuserar också stor kraft på att det inte rullar ut pengar så okontrollerat som fallet verkar varit tidigare.

Några exempel på detta är att nya styrelsen lyckats minska elförbrukningen med 3000 kr på en räkning (under vintern!) och att man räknat ut att de husvagnar som stått uppställda på klubben kostat mer än de smakat då de inte betalat för elen(!). Nu har man höjt avgiften för att stå där och därmed dragit in pengar. Det är ju faktiskt skrattretande – under alla år vi störts av de skräniga byggjobbarna i husvagnarna så har de dessutom kostat oss pengar!

Jag föreslog på mötet att vi skulle sluta hyra den dyra svåruppvärmda gamla stugan och satsa på det vi verkligen behöver – en gräsmatta och en lektionssal – istället. Några höll med mig, men de flesta var tyckte det var otänkbart – “då kan vi lika gärna lägga ned”. Tydligen är stugan viktigare än verksamheten för vissa. Vilket är uppseendeväckande – det borde ju ändå handla om hundträning på en hundklubb.

Nya styrelsen har alltså tagit ett stadigt grepp om ekonomin – vilket är både beundransvärt och hoppingivande.

Men som en gammal grammofonskiva som har hakat upp sig satt ändå den avhoppade styrelseordföranden i ett hörn och berättade om allt gott hon och den avhoppade styrelsen gjort och hur bra (!?) allt funkat på hennes tid. Tillåt mig småle. Var det inte så att de hoppade av? Bara en sådan sak tyder väl på att de inte var perfekta. Dessutom – den massproduktion av kurser utan definierat innehåll som hon försökte, och till viss del lyckades, driva igenom under förra året är antagligen en starkt bidragande orsak till att vi inte längre fyller kurserna på klubben. Stockholmsavdelningen står inte längre för någon kvalité.

Observera att jag INTE skriver att det är låg kvalité på instruktörerna. Visst, vi förlorade en hel del av de mest erfarna instruktörerna under styrelsen 2010. Enligt förra årets styrelse kunde dessa lätt ersättas med nyutbildade… Det är naturligtvis ett feltänk – att inte förstå värdet av erfarenhet. Och nytänkande naturligtvis. I en lagom mix.

Det jag skriver är att det förra året utlystes kurser utan definierat innehåll – detta gör att kursare och instruktörer kan ha olika förväntningar på vad som skall ske. För att använda ett modeord – mismatch.

Mismatch blir det också när den avhoppade styrelseordföranden från 2010 pratar om varför instruktörer ska vara instruktörer:

– De MÅSTE tycka att det är ROLIGT!

😉

Jo, du. Vi var många som tyckte det var roligt. Tills det att du tog våra morötter ifrån oss och fick oss att känna oss mindre som ideellt arbetande som gjorde det för att det var kul och mer som slavarbetare som MÅSTE tycka att det är ROLIGT!

/Mija

ps. Nej, förre styrelseordföranden har aldrig själv varit instruktör.

ps2. Vårmötet kommer att slås ihop med det extra årsmötet som det måste kallas till för att a) ordförande har avgått b) valen inte gjordes korrekt på årsmötet eftersom man lyssnade på en auktoritet från SKKs föreningskommité, Anso Pettersson, som tydligen hade lika fel i som hon var säker på sin sak.

This entry was posted in Föreningsliv. Bookmark the permalink.

3 Responses to Vårmöte på Stockholmsavdelningen

  1. Gudrun says:

    Vilken soppa! I Örebro är det medlemsmöte på måndag den 2/5. Ska bli intressant att se vilka “tekniska” fel som uppstår där. Suck. Och SKK:s FK har för övrigt inte svarat mig på mitt mejl som jag skickade för ungefär en månad sedan…

  2. Tina says:

    ojoojoj, ja vad säger man
    Hur f-n har vissa människor mage??!??!??

    Fast en sak tycker jag – jag skulle gärna velat få veta – blivit kontaktad på något vis – av nya styrelsen och fått ett meddelande om att tidningen nu är nedlagd och att all info sker till medlemmarna sker via hemsidan.
    Jag saknar egentligen inte tidningen alls, men jag skulle ändå vilja b li meddelad om att jag förväntas söka information och föresten har ju jag betalat min medlemsavgift i tron om att den ger mig 4 nummer av en klubbtidning – om rätt ska vara rätt alltså.
    Jag hade ingen aning – tack för att du upplyste mig.

    • Mija says:

      Jo, visst. Någon typ av info borde ju ha kommit ut om att tidningen inte kommer ut liksom. Det var alla överens om. Men det kunde väl faktiskt ha räckt att man påpekade detta på mötet. Man behöver ju liksom inte göra allt den svåraste vägen.

      Det var ju det som var grejen. Alla såg problemet men de som verkligen var tvungna att markera att den nya styrelsen hade gjort FEEEEEEEEEEEL! liksom var medlemmar ur den gamla styrelsen. Man kunde ju tycka att de skulle vara lite överseende eftersom de vet hur det är och dessutom lyckats rätt så uselt själva. Men nej då, de kastade första stenen…

Leave a Reply

