Avslappning och kontroll (instruktörsforum hos Klickerklok)


För inte så länge sedan passerade jag en appellplan på SBKs Stockholmsavdelning där en nystartad allmänlydnadskurs hade sitt första praktiska kurstillfälle. En bit ifrån gruppen stod hon, kvinnan med den stora kamphundshanen. Hon höll hårt i kopplet.

Bilden av personen med den unga utåtagerande hanhunden av bruks- eller kamphundstyp såg jag ofta framför mig när jag deltog i Fanny Gott och Thomas Stokkes mycket intressanta instruktörsforum om avslappning och kontroll. All denna kunskap som finns om hur man kan träna reaktiva hundar till att bli mer avslappnade och så att både hund och förare får mer kontroll över sin situation. Och så når den inte ut. Inte till dem som verkligen behöver den mest.

Vi som var på instruktörsforumet med så kallade ”reaktiva” hundar hade något gemensamt – och det var känslan av att tappa ansiktet och att skylta med sina misslyckanden om hunden varvar offentligt. Det är utifrån dessa känslor lätt att förstå, om än inte försvarbart, att vissa människor brukar våld mot sina stackars hundar på grund av just känslan av vara bortgjord. Eller så handlar det bara om ren och skär frustration – man vet inte vad man ska göra.

Första kursdagen handlade om just avslappning. Praktiskt jobbade vi med två olika typer av övningar: passivitetsträning och motbetingning.

Rasken och jag var ett av demoekipagen och jag tänkte berätta om de övningar vi deltog i. Först jobbade vi med att belöna passiva beteenden. Instruktörerna tyckte att vi alla skulle börja med att, på ett lugnt sätt, ta hunden ur bilen. Inte alls en dum idé. 😉

Det som är riktigt svårt för mig och Rasken, och då menar jag RIKTIGT svårt, är att hunden ju inte ska vara ”i jobb” i passiviteten när det är ”klart”. Det pratades en del om det på kursen, att hunden inte kan bli riktigt avslappnad förrän den kommer ned i förstärkningsfrekvens. Och den biten är ju rätt lätt att intuitivt förstå. Svårare har jag för att verkligen känna vad som är lämpliga beteenden att förstärka för att bädda för en lugnare attityd. Ett tips jag fick från Thomas var till exempel att klicka för att han tittar bort från mig. Det känns ovant, på något sätt, att göra det.

På samma sätt som jag haft svårt för att förstå i vår människomötesträning hur mycket jag faktiskt måste bygga värde för att titta på människan ifråga eftersom Rasken helst vill undvika att göra det.

Det stör mig att jag inte fattar sådana här saker. Varför har jag inte skaffat mig den här kunskapen tidigare? Många av instruktörerna på forumet verkade tycka att det var liksom ”självklart” att klicka mest för tittandet på det som jagar upp hunden. Det är det inte för mig.

Likaså har jag svårt att förstå Raskens reaktioner i nästa övning vi gjorde. Jag tycker Rasken beter sig skumt. Instruktörerna på forumet verkade tycka att det var näst intill normalt eller i varje fall inte ovanligt.

Vi skulle göra en övning i ”motbetingning”. Jag hittade själv på att vi skulle öva på att folk liksom tog kontakt direkt med Rasken. Typ ”Heeeeeeeeeeeeeeeeeej, Rasken”, ”Kom då, Rasken” och sådant. Det som hände borde kanske inte förvånat mig, det var ju därför jag ville testa detta när jag hade vettiga människor som ”figuranter”, men Rasken blev jätterädd. Och det värsta var att han inte släppte det på en lång stund. Han blev helt enkelt sensitiserad. Det var jobbigt för en matte och uppfödare att se.

Att-göra-listan fylldes på med en punkt till: att faktiskt se till att motbetinga den där situationen.

Dag två handlade om kontroll och självkontroll. Rasken och jag fick praktiskt hjälp med att försöka shejpa fram hakan i backen på ett lugnt sätt. Vi körde två sessioner av detta där instruktörerna först själva fick lägga upp en övning och sedan med Fannys hjälp. Jag fick bra hjälp av båda lektionerna och det var mycket intressant att se skillnaden mellan den första lektionen, när vi ”bara” klickade och belönade och den andra, där vi jobbade med omvänt lockande.

Första lektionen fick jag hjälp att shejpa fram beteendet och vi jobbade med Rasken på en ”mur” för att få bättre belöningsplacering (underifrån). Det gick bra och vi gick mycket framåt. Men Rasken var alldeles för het och blev under passets gång mer och mer uppskruvad.

Nästa pass jobbade vi med omvänt lockande med särskilt fokus på att han skulle ta godisen ”fint”. Och det var en helt annan hund! Ballt att se!

Jag fick massor av praktiska tips om hur man kan träna hundar för passivitet på ett positivt sätt. För detta är jag mycket tacksam! Dessutom har jag fått ett annat perspektiv på att förutsägbarhet (ritualer) ger hunden kontroll över situationen. Tål att tänkas på. Mer, oftare och hårdare.

/Mija

This entry was posted in Doggie Zen, Inlärning. Bookmark the permalink.

One Response to Avslappning och kontroll (instruktörsforum hos Klickerklok)

  1. lojs says:

    Åh, jag är avundsjuk, hade väldigt gärna besökt instruktörsforumen, det känns som att man hade kunnat lära sig väldigt mycket!

Leave a Reply

