Belöningsträning för att bli av med oönskade beteenden, som att följa vargspår


Om man ska lära ett djur att bara ge fan i någonting i största allmänhet så jobbar man i min mening enklast med bestraffning. Betyder detta att jag ratar belöningsträning? Nej, långt ifrån. Men som jag förstått det här måste man i belöningsträning hitta på ett alternativt beteende, eller hur? Annars har man ju inget att belöna. Visst, i vissa fall kan man ju belöna alla andra beteenden än det man inte vill ha men i många fall kräver belöningsträningen verkligen en plan.

Att lägga upp ett träningsprogram för att lösa ett specifikt problem kräver ofta en kunskap om vad som krävs för att lösa problem av den aktuella typen. Det är därför jag gillar det häringa programmet jag fått från Doggie Zen vad gäller Raskens människomötesträning. Det baseras på kunskap om den här typen av hundar i den här typen av situationer. Därför hjälper det mig samtidigt att förstå min hund. Och hade jag gjort det lite mer “i förebyggande” med Rasken så hade jag säkert haft mindre problem nu.

Att belöna rätt beteenden kräver helt enkelt mycket mer kunskap än att bestraffa felaktiga beteenden.

Därför måste man nog vara noga med att säga vad det alternativa beteendet är när man säger att man ska träna “bort” ett oönskat beteende bara genom belöningsträning.

Det här pedagogiska problemet upplevde jag ännu en gång i det studiematerial om att leva med hund i vargområde som vi gick igenom på Studiefrämjandet igår. Man konstaterade att hundar kan lära sig skilja på olika typer av viltspår och så. Men eftersom man inte presenterade vad hundarna skulle göra om de stötte på ett vargspår så hajade jag liksom inte. Och det tror jag är svårt för jägarna också att göra. Jag tror att vi måste vara jävligt tydliga om vi ska sälja in belöningsträning bland jakthundsfolk.

Andra, som var mer pålästa än jag, hävdade att jakthunden ska lära sig att byta spår om den följer vargspår. Sällskapshunden ska lära sig att söka upp sin förare.

Om jag nu ska gnälla på filmen, som var en väldigt bra diskussion om problemen med att leva med hund i vargområde, så störde det mig att en forskare på Grimsö påstod att det inte finns några belägg för att vargstammen i Sverige måste öka snabbt. Det är helt enkelt inte sant, det finns mycket belägg för att en sådan liten vargstam som vi nu har inte är hållbar på sikt.

/Mija

This entry was posted in Doggie Zen, Inlärning, Varg. Bookmark the permalink.

One Response to Belöningsträning för att bli av med oönskade beteenden, som att följa vargspår

  1. Ingerid says:

    Skal ikke legge meg i ulvedebatten, men tenkte å nevne at Hundcampus har kjørt diverse forsøk med å lære hunder å velge bort lukten av ulv, rett og slett ved å bruke den lukten som störning når man søker etter andre ting. Visstnok med veldig gode resultater. Jeg har gjort det samme med Kuling og løpetidslukt, lærte ham å søke etter te, med løpetid, frolicbajs osv osv som störninger, altså alt han liker som jeg IKKE vil at han skal lete opp ute. Det funket veldig bra, har ikke sett ham spise dritt siden, og tisper er han moderat interessert i.
    Litt på siden av debatten kanskje, men poenget blir vel at jeg absolutt tror på at det går an å lære jakthunder å holde seg unna ulven ved hjelp av belønningstrening, forutsatt at man gjør det på en god måte…

Leave a Reply

