Agility note to self


Jag har himla många agility-kom-ihåg just nu. Det gäller:
– att Moa och Råttan ska träna med TG1 i vår
– min grundkurs i agility
– Raskens hopptekniksträning
– att det är lerigt på Sthlmsavds agilityplan
– uppföljning av distans-kick-offen för TG3

Gårdagens påminnelse kom ganska abrupt när min lillasyster Moa ringde på eftermiddagen och frågade vilken tid jag skulle hämta henne för att köra henne och Råttan till TG1… Något som vi bestämt i november men som jag inte trodde gällde fortfarande då vi inte snackat om det igen (jag vet, skulle bli galen själv om någon resonerade så kring något jag bestämt med vederbörande). Jag fick jävligt bråttom skulle man kunna säga. Med tanke på att jag skulle hålla kurs i Huvudsta 17.30-19.30 och TG1 pågår 18.30 till ca 21.00. Moa och Råttan nollade i vart fall sitt andra lopp.

Vad gäller min grundkurs så har jag en hel del att komma ihåg. Som att ta med en längre bräda för kontaktfältsträningen nästa gång. Och att en del av hundarna håller på att bli tunnelidioter och har tunnelförbud. Och så ska jag försöka komma ihåg att skicka ut en liten “mejl-lektion” om bland annat serpentiner och träningsrutiner (pauser och transporter).

Igår var jag och Eva Marie i ridhuset och tränade hoppteknik. Det är inte direkt fråga om något ömsesidigt utnyttjande… Jag får väl hävda att jag är trevligt sällskap eller något. 😉 Eva Maries åsikt var i varje fall att jag ska göra mer av det jag har påbörjat – det vill säga variera avstånd (och eventuellt höjder) i banträning (på samma bana) och se till att ha med oxrar. Och att jobba på detta med långa till korta avstånd och tvärtom. Hoppträningen går framåt med andra ord även om jag inte är särskilt säker på vad jag ser särskilt ofta.

Det är lerigt på Stockholmsavdelningens agilityplan. Som en av de ansvariga för TG3 ska jag verkligen försöka komma ihåg att kolla av hur illa det är nästa vecka så att vi kan anpassa banträningen vid behov. Kvällens utomhusdebut var ett roligt men jobbigt gyttjebad. 😉 Kolla in Nina och Helenes lösning på vattenpölen vid slalom… Själv löste jag problemet genom att distanshandla slalom. 😉

This slideshow requires JavaScript.

Jag hade i uppgift att arrangera TG3s distans-kick-off som vi valde att ha som uppstart i år. Deltagarna hade två uppgifter. Dels att beskriva samma bana. Bara rakt upp och ned liksom. Blev intressant läsning – lika många beskrivningar av banan som deltagare i gruppen, så klart. Jag hoppades att uppgiften skulle bli en påminnelse om att vi använder olika språk och får olika associationer när vi ser en bana. Och jag tyckte att den fyllde sitt syfte väl. Lyckat, helt enkelt.

Deltagarna i TG3 hade också i uppgift att ange vilka “bantyper” och/eller “moment” de gärna skulle vilja träna på i vår. Vi fick ihop en liten lista och nu ska jag bara klura upp något lämpligt sätt att följa upp det där.

Jag har en del att göra på jobbet just nu. Men så fort det lugnar sig något så ska jag ägna mig åt agilityadministration i alla dess former.

/Mija

This entry was posted in Agility. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

