Äntligen agilitytävling!


Igår var det äntligen dags för agilitytävling igen. Som jag har saknat det där att gå och glutta på PMet på kylskåpet dagarna i förväg. Planera resrutt och packning. Träna med tävlingen som mål. Köra iväg i gryningen (speciell känsla för mig som aldrig är uppe på benen vid den tiden annars) och veta att man har en riktigt skoj dag framför sig!

Och det blev skoj även om de lysande resultaten lös med sin frånvaro för min del. Gjorde en lagom konkurrenskraftig nolla och en disk per hund.

Rasken nollade agilityloppet med en bedrövligt långsam balansbom. Jag pajade för honom genom att skrika “STANNA” på nedfarten, vilket han gjorde… Sedan fick jag hjälpa honom ned… Summa sumarum blev min tid för balansbommen vår tid för densamma. Gah. Värst är nog att jag har så otur när jag tänker. Mitt syfte och mål med att delta i den där klassen var att vara noggrann med kontaktfälten. Det betyder dock inte att jag ska gorma. Det betyder att jag ska ta det lugnt och låta Rasken göra sitt jobb.

I hoppklassen uppfattade jag det som att Rasken genade LOPen. Redan på fredagskvällen hade jag bestämt att träna sådana LOPar i ridhuset på lördagskvällen efter tävlingen. Men när man tittar på filmen är det inte helt uppenbart om det är jag eller Rasken som gör fel på tävlingen. Jag tar det i varje fall inte tillräckligt lugnt för att vara säker på att det är Rasken som inte gör sitt jobb.

En viss handler måste utan tvekan lugnas ned…

Råttan och jag däremot var betydligt mer i fas med varandra och körde två riktigt bra lopp. I agilityklassen blev det disk på grund av ett missförstånd då hon inte hittade in i en makarontunnel från “baksidan”. Men hon hade en schysst attityd. Bäst av allt igår var att hon hoppade, riktigt, riktigt bra. Jag kunde till och med skicka och sticka! Hoppklassen kändes riktigt bra, bedöm själva:

Känns särskilt bra att det gick bra med Råttan med tanke på att vi om bara två veckor har vår absolut sista chans att kvala till SM 2011 med laget RLH. Jag har varit jävligt nervös inför det, varit orolig att Råttan och jag inte ska vara i tillräckligt bra form och tillräckligt synkade i Kristianstad. Men nu känns det lugnt. Det kommer att bli kul att ta hem den där sista pinnen ihop med bästaste lagkamraterna i Kristianstad!

/Mija

This entry was posted in Agility. Bookmark the permalink.

7 Responses to Äntligen agilitytävling!

  1. Jessica says:

    Ni har ju fyra chanser i Kristianstad, så saknar ni en pinne, bör den väl kunna ramla in 😉 Ses där föresten!

  2. Ninnie says:

    Jättesnyggt lopp. Har sällan sett dig så “på” med Råttan. Riktig Raskenhandling 🙂

  3. Carro says:

    Härligt Mija!!¨
    Denna vecka får vi ut en del hinder, så Varga kommer iaf få några träningspass innan tävlingen 🙂

    Kommer sitta som på nålar här hemma, lova att filma!!
    Nu tar vi den där pinnen!!

    Kram Carro

Leave a Reply

