Uppföljning hos Doggie-Zen igår


Igår var jag och Rasken på uppföljning på Doggie-Zen. Jag gillar verkligen konceptet och tror att jag kanske så småningom kommer att kunna känna att det är ganska roligt och intressant. Just nu känns det lite tungt nästan. Mycket att göra helt enkelt och någon stjärna är jag då rakt inte. När jag frågade Hanna igår om hur sjutton hon hinner med att lägga all den här tiden på Doggie-Zen-träning med egna hundar och dessutom jobba mer än heltid och träna hundsporter på det sa hon helt enkelt att hon inte gör något annat. Alls. 😉

Som grädde på moset fungerade det inte alls att köra Raskens inlärda beteende på Hanna. Han har nu förstått att första beteendet (titta på personen) leder till resten av kedjan vilken slutar med interaktion. Så han väljer bort att titta. 😦 Kändes lite tungt. Lite vad-har-jag-gjort-för-att-förtjäna-det-här-känsla fick jag allt. Samtidigt vet jag exakt vad som är problemet – jag har inte tagit hans problem på allvar. “Sluta fjanta dig” – hade jag lust att säga till honom.

Det är bara att konstatera att vi behöver träna massor av att belöna bara för att titta på personer med folk han känner sig trygg med. Alla frivilliga mottages tacksamt. Rasken kommer alltså vara kopplad och titta på dig på avstånd så ofarligare övning finns inte för figuranten.

Hemma “på husse” ska vi gå vidare med beteende 3 – att ställa sig bredvid figuranten.

Dessutom ska vi försöka öva på avkoppling. Här fick jag i varje fall lite medhåll om att Rasken inte är så lätt att läsa av. Jag fick rådet att titta efter blinkningar och lyssna på hans andhämtning. Jag skulle nog behöva gå den där mindfulness kursen som Memea Mohlin och Åsa Nilsonne anordnar. 😉

Vidare ska jag fundera på vilka beteenden jag förstärker i vardagen. Hemma ska helst bara “sovmode” generera träning och i andra lägen “lugn och trevlig” i alla fall. Önska mig lycka till.

/Mija

This entry was posted in Doggie Zen. Bookmark the permalink.

3 Responses to Uppföljning hos Doggie-Zen igår

  1. Hanna says:

    Jag tycker att det går strålande för dig, Mija. Men allt är svårt innan man har lärt sig, sedan är det lätt när man väl kan det… Tur att det alltid finns mer att lära sig, vad vore livet annars.

  2. Nina B says:

    Jag kan ställa upp ovh träna detta om du vill 🙂

  3. Mija says:

    Tack, bägge två!

Leave a Reply

