Agilitygrattis, freestylefunderingar och att döma och tävla samma dag


Under tiden som jag satt och teoretiserade kring freestyle på ett hotell i Linköping har mina tränings- och klubbkamrater (faktiskt i både SAgK och Sthlmsavd) gjort stordåd i Rättvik. STORT GRATTIS TILL:

Helena Falk och springer spaniel Caspian (ekipaget är även lagkamrater med mig och Rasken) till uppflytt till hoppklass 3!

Nina Berggren och border terrier Ebba till SM-kval! (Äntligen!)

Malin Röste och pappis Tjabo till hoppchampionat, typ ett par tävlingar efter uppflyttningen till trean. Grymt!

Som vanligt när jag haft med freestyle att göra tänker jag att nu ska jag minsann träna lite med Råttan igen. Samtidigt – vill väldigt gärna sätta den där jävla lydnaden snart och då måste jag fokusera.

Freestyledomaruppdatering lämnade i alla fall tre rätt så stora “spår” efter sig:

1. Heelwork to music är verkligen fotgående mer än freestyle.
2. Detta med om freestyle ska ses som en HUNDsport och inget annat egentligen eller om förarens förmåga att dansa eller spela teater får ha med saken att göra är en hetare potatis än jag förstått.
3. Influenser utifrån har fått den svenska domarkåren att fokusera mer på anpassning av programmet till musiken, en utveckling jag välkomnar.

En smått chokerande nyhetsbomb som släpptes var att SKK/PTK har beslutat att freestyledomare inte längre får döma och tävla samma dag! Vilket av den lilla freestyledomarekåren där så gott som alla tävlar uppfattas som en smärre katastrof.

Samtidigt har SKK/PTK beslutat att agilitydomare FÅR döma och tävla samma dag – ett beslut som var nästan lika chockerande!

Lydnad och rally får man fortsatt inte döma och tävla samma dag. Motiveringen är att agility inte är en bedömningssport vilket övriga är.

Känner mig splittrad. Det är en stor dag för förtroendet för att det går att driva agilityfrågor i SKK och jag tror att detta faktiskt är vad majoriteten av de agilityaktiva vill. Själv är jag mycket tveksam till att döma och tävla agility samma dag.

Döma och tävla freestyle samma dag känns däremot rimligt. Alternativet är nämligen annars att antingen döma eller tävla. För det finns så få tävlingar.

/Mija

This entry was posted in Agility, Diverse hunderi. Bookmark the permalink.

6 Responses to Agilitygrattis, freestylefunderingar och att döma och tävla samma dag

  1. Åsa says:

    Jag tycker nog att det kan vara bra att möjligheten finns att tävla och döma samma dag. Då kan man ju lösa sjukdom eller ganska sent kunna lösa “för många” starter med en domare som ändå är på plats. Hoppas bara att inte alla domare vill tävla och döma samma dag hela tiden för då kan det bli problem för arrangörerna som kanske tröttnar på att arrangera tävlingar.

    • Mija says:

      Absolut. Det där force major borde alltid gälla tycker jag. Om någon blir sjuk eller så borde någon annan kunna hoppa in utan problem.

  2. toktassarna says:

    Jag kommer nog att döma utifrån “finns det möjlighet kör jag gärna ett lopp med egen hund”. Typ. Alltså, kanske inte ALLTID döma och tävla samma dag, men såna där tävlingar där de bönar och ber om att man ska vara extradomare tex.

    Men å andra sidan kommer jag antagligen ha en pensionär och en unghund nästa år så det kanske inte blir nåt tävlande alls för mig 2012, you never know…

  3. Ewa says:

    Bara just att man själv kan få välja – bara den tanken är tilltalande. Sen är det nog så att det är väldigt svårt att kunna kombinera och att hjärnan hundra håller för båda delarna (pratar i egen sak nu) så kanske det inte kommer hända så himla ofta men just att själv få bestämma känns bra!

  4. Jag tycker det är STRÅLANDE om det går igenom att agilitydomare får döma och tävla samma dag!
    Det öppnar ju upp möjligheter både för arrangörer och domare.
    Men självklart måste domaren eller arrangören själv avgöra om de tycker det är lämpligt att dömande och tävlande sker samma dag.
    Jag har i alla år sagt att den dagen då domare får tävla och döma samma dag kommer jag att utbilda mig till agilitydomare. Nu är kanske den dagen snart här, så jag hoppas det kommer en till domarutbildning om inte allt för lång tid! :o)

Leave a Reply

