Bollvallning och andra lekar med hund


Hitta på övningar som stärker gemenskapen i gruppen. Så beskrevs läxan som Västerortsklubbarna fått från den tidigare idébytardagen, som undertecknad tyvärr inte inbjöds till. Men det stod på inbjudan till denna idébytardag att man gjorde lekar tillsammans sist. Jag kände mig helt lost inför den här läxan. Så jag var väldigt glad att jag hade Tina H i “mitt lag” (Stockholmsavdelningen). Tina hade flera idéer till och med! *imponerad* Vi valde att köra bowling. Det gick till såhär:

1. Banan består av två spårlinor och där emellan finns ett antal mer eller mindre fyllda petflaskor uppställda som bowlingkäglor.
2. Hunden ställs upp bakom linan som är “bakom” bowlingkloten.
3. Föraren har tre godisar till sitt förfogande. Om denne vill kan den välja att placera en eller flera av dessa bland/under/på käglorna/petflaskorna.
4. Föraren ställer sig bakom den andra linan. Därifrån kan denne antingen kommendera hunden eller kasta godis för att få ner käglorna/petflaskorna.

Svårt att förstå min förklaring? Tina demonstrerar:

Rasken var ganska bra på bowling. Han saknar ju typ bakdelskontroll så han backade och lade sig så att petflaskorna föll som furor. Det var liksom det som var det största problemet. Hundarna försökte liksom undvika petflaskorna, det var uppenbart. Jättekul att se när hussar och mattar desperat försökte få hundarna att välta åtminstone en liten flaska. 😉

Den här övningen fungerade alltså utmärkt för att stärka gemenskapen i gruppen. Dessutom… man skulle utan problem kunna använda den som utgångspunkt för diskussioner om kroppskontroll, bakdelsmedvetenhet och boldness hos hundar. För att inte tala om hur väl det syntes om hundarna var vana att belönas för egna initiativ (“tänkande”) eller inte. Förarens uppfinningsrikedom spelade också stor roll.

Sist men inte minst var det en riktigt kul övning tyckte jag som vanligtvis inte brukar uppskatta lekar med hund alls. Anledningen till att detta var roligt var att man kunde använda kunskaper från andra håll och pröva dem i ett nytt sammanhang. Sådant är alltid utvecklande och att utvecklas är kul.

Kanonövning med andra ord. Jag tycker att vi utan tvekan “vann läxförhöret”. För visst var det väl en tävling? 😉

SoSu hade inte ens någon instruktör på plats och Järfälla hade inte gjort läxan. Mälarös instruktörer visade en övning i följsamhet med långlina (på vilket sätt detta stärker gemenskapen i gruppen förstod jag aldrig) och Vällingby körde SBK-klassikern “liten uppletanderuta, apportera så mycket som möjligt på en minut”. Råttan lyckades få in två saker. Resten av tiden spenderade hon med att springa omkring och ha beslutsångest och slutligen kissade hon i rutan. :-p

Eftermiddagen ägnades åt bollvallning, instruktör var Lottie Gerdlind från D-HUS och D-rally. Lottie började med att deklarera att det inte skulle kallas för bollvallning utan för Treibball.
– Eftersom bollvallning blir som rally och agility och det fnyser folk åt så det är inget bra.
Jag var naturligtvis väldigt frågande inför detta sätt att uttrycka saker och ting men jag fann mig och frågade vad begreppet Treibball, som Lottie förespråkade, betydde. Det visste hon tyvärr inte.

Tur att man har mobilen. Jag fick snabbt svar från ett par tysktalande vänner som var eniga om att översättningen var bolldrivning. Vilket väl funkar men ärligt talat tycker jag det vedertagna begreppet “bollvallning” är utmärkt. För det hunden ska göra med bollen är precis ekvivalent med ett hämt. Spring ut i balans, stanna där till kommando och driv sedan in bollen/djuren till föraren.

Ärligt talat tycker jag det här verkligen känns som en utmärkt aktiveringsform för vallhundar. Men kanske ännu mer tror jag att det är ett utmärkt sätt för förare till vallhundar att få en chans att förstå hundens vallningsbeteenden under lugna former. Det här hade naturligtvis varit intressant att diskutera i det här forumet men jag tog inte upp det. Lottie och jag var nämligen uppenbart inte överens. På en direkt fråga från en av deltagarna om inte Treibball var oerhört mycket lättare för vallhundar än andra hundar sa hon att så INTE var fallet. För vallhundar är så lättstressade. Vi såg uppenbart inte på saken med samma glasögon. För mig är det självklart att det är lättare att få en border collie att springa ut och runda och lägga sig och stirra på en boll än att få en tax att göra samma sak.

Kul var det i varje fall. Det tyckte både jag och Rasken när vi provade på den här leken, som alltså är någon slags sport i Tyskland.

En tysk film med bollvallning:

Nu ska jag och Rasken öva på att putta på bollen underifrån. För vi är båda vuxna och får leka med bollar i vardagsrummet. Så det så.

/Mija
ps. I Tyskland tävlar vallhundar, boskapshundar och “övriga hundar” i olika klasser.

This entry was posted in Diverse hunderi, Inlärning. Bookmark the permalink.

11 Responses to Bollvallning och andra lekar med hund

  1. Mari says:

    Vad härligt att det verkar vara kul. Det ser himla lockande ut. Och jag tror faktiskt mer på dig än på den där Lottie. Men hon kanske är en jäkel på att få taxar dirigeringsbara, motiverade till den typen av samarbete och stressfria, vad vet jag? Får väl gå en kurs för henne. Undrar dock hur mycket Chaplin kommer att se bakom jättebollar.

    Var var ni, förresten? Vällingbys övre plan? Var planen lika kladdfri som den ser ut, eller skvätter det på taxmagar?

  2. Håkan Ericson says:

    Borde det inte i konsekvens med andra bollsporter heta “vallboll” eller “drivboll”? Det heter ju fotboll och handboll, inte fotbollning och handbollning, än mindre bollfotning och bollhandling.
    För övrigt och i rättvisans namn bör en klass för apportörer införas så att dessa hundar, avlade för kontrollerad omedelbar återhämtning, inte ska tvingas utföra vallhundsbeteenden som på jaktprov skulle medföra nedsatt pris.

    • Mija says:

      Det är du som är språkvetaren. Men det vore kanske kul att bilda Svenska vallbollförbundet. *asg* Eller vad säger du, Mari?

      Det finns ju en klass för “övriga” hundar. Där ingår ju apportörer. De är liksom “övrigt”.

  3. Mari says:

    Fast i det här fallet är det väl inte kroppsdelen som är det viktiga, utan vad det är man vallar. Tror snarare att bollvallning ska jämföras med fårvallning, nötvallning eller ankvallning. En del border collier försöker ju till och med ägna sig åt taxvallning. 😉

    Å andra sidan är det väl förmodligen att det kallas vallning som den där Lottie (och många andra) har hängt upp sig på. Så i hennes öron kanske vallboll, eller drivboll, låter bättre.

    • Mari says:

      Å andra sidan, Håkan. Din variant är kanske en bättre översättning av tyskans originalnamn på sporten. Jag kan för lite tyska för att avgöra det. Men treibball är ju ihopsatt på samma sätt som fussball och handball.

  4. Håkan Ericson says:

    Jag är en skämtare, inte en vetare…
    Är det en bollsport eller en drivnings/vallnings-sport? Jo, drivboll (eller fösboll kanske…) är en ordagrann översättning. Balltreiben skulle bolldrivning heta på tyska med substantivet Treiben (drivande, drivning) som ordets andra del.
    Mitt tjänstelexikon översätter: valla = hüten, vallhund = Hütehund.
    Jag menade andra regler för apportörer, inte annan konkurrens.

  5. Tina says:

    Ja men oj!
    Tack för senast – jag håller med – klart det var en tävling – klart att vi vann!
    Vilken fantastisk demontrationsfilm du fick till föresten :0)
    Nu ska jag skicka bilderna på en bowlande Rasken till dej på en gång.
    Tjolahopp!

    • Mija says:

      😉 Tack. Jag har ett par bilder på dig och Ärtan också. Tyvärr i “vidvinkel” – jag tänkte liksom att de skulle vara som demonstration.

      Synd att du missade bollvallningen. Det var kul. Fast det har ni säkert redan testat antar jag.

  6. Sickan says:

    Underbart med en språkvetenskaplig diskussion på agilitybiten och dessutom med tyska som bas. Måste läsa alla kommentarer igen. Blir alldeles galen av lycka!

  7. Elin says:

    Mitt namnförslag är Bollkontroll 🙂 Mycket bättre än att kalla det vallning. Älvan blir helt galen av stora bollar som hon inte kan bita i, när hon var valp tränade jag inkallning från lek med stor boll vilket gav en kanonbra inkallning från lek med andra hundar sedan. Det såg jättekul ut i alla fall 🙂

Leave a Reply

