Kelpieliv


Man lever ju ett riktigt hundliv på många sätt och vis. Helgen inleddes med AW, delvis med hundfolk, långt in på fredagsnatten. Lördagen spenderades först på kelpieklubbens årsmöte (återkommer till det) och sedan med Gamblerstävling hos oss i SAgK. Det var, precis som tidigare försök, skitkul med gamblers. Kul var det också att se nya förmågor. Jag blev särskilt imponerad av Emma Jägers tilltag att ha med sig ett tidtagarur till banvandringen! Rasken vann Gamblern och Råttan Andra chansen.

Idag inledde jag dagen med att jobba ett par timmar hemma hos chefen. Rasken lekte med gårdshundarna. Och markerade “över” valpen i vardagsrummet. Grrr… På eftermiddagen har jag och Råttan tävlat lydnad. Det gick inte bra den här gången heller. Jag skrev på facebook att det skulle gått bra om jag sluppit släpa på den jävla hunden. Ironi såklart men det var faktiskt så idag att jag skötte mina uppgifter riktigt bra men Råttan ballade ur när det blev fel (hon började som många andra hundar nosa i rutan och när jag kommenderade om henne fick hon spel…) Jag måste helt enkelt träna mer tävlingsmässigt och inte alls bry mig om perfektion då. Försöka “rädda och gå vidare” liksom. Hur det nu ska gå att få till. Inte lätt med all jävla snö, man är ju glad om man ens hittar tillräckliga plogade områden för ett helt program och många av inomhusställena är inte tillräckligt stora.

Efter tävlingen var jag och Gunvor (som tävlade med Yatzi) ute i skogen en sväng med alla kelpiesarna (Rasken, moster Yatzi, mormor Kasta, mamma Råttan):

Men det var ju Kelpieklubbens årsmöte jag hade lovat att berätta mer om. Eventet inleddes med att Anne-Marie Folkesson höll ett föredrag med titeln “Det goda livet“. Jag skulle vilja ge det undertiteln “- hur man får en kelpie att stå med alla fyra tassar på backen” 😉 eller, torrare, “- belöningsträning och relation i vardagen”.

Det var ett intressant resonemang. Anne-Marie inledde med att tala om att man som erfaren hundägare kanske inte ställs inför så många nya frågor men nya infallsvinklar. Vi kanske inte har samma definition på frågor i och för sig men i sådana fall är jag nog inte att betrakta som erfaren ännu, för jag undrar fortfarande. Och i mina funderingar ställs jag inför nya frågeställningar. Nästan dagligen.

Sammanfattningsvis pratade Anne-Marie om:
– att jobba förebyggande snarare än att lösa problem
– att definiera “det goda livet”, de ramar hunden bör hålla sig inom
– utanför ramarna för det goda livet finns lockelser och utmaningar
– utvärdera: på en skala från 1-10 hur väl lyckas jag, beträffande en viss aspekt, få hunden att vilja hålla sig inom ramarna?
Kenth Svartbergs relationsmodell där Anne-Marie bytt ut ordet “bestämmande” mot “ramar”

Mycket av föredraget handlade helt enkelt om belöningsträning i vardagen. Men jag tror Anne-Marie faktiskt förklarade det “bruksifierat”, och hon tog aldrig ordet i sin mun. Vilket såklart är bra, bättre att säga vad man menar än att slänga sig med begrepp. Det handlade mycket om att hunden inte bara ska lyda rent fysiskt utan också mentalt. Den ska helt enkelt VILJA rätt saker. *gilla*

Hon pratade också om att se saker och samarbete utifrån hundens perspektiv. Ett tema var oönskad jakt från hunden sida där hon berättade om hur hon förklarat för hunden att det inte var den rollen hon ville att hunden skulle ha genom att binda upp den och jaga efter bytet själv, typ. Jag kan inte påstå att jag förstod det där fullt ut.

Slutligen, givetvis, dina känslor. Det du känner gör att du skickar ut signaler till hunden. Vilket den känner av och det påverkar hundens trygghet.

En intressant diskussion som kom upp var när en person frågade om “relationen” i tävlingslydnaden liksom. Anne-Marie svarade något i stil med att relationen alltid finns med och att många problem med moment bottnar i relationen. Det sistnämnda tror jag bestämt INTE jag håller med om. Inte med en hund som från början är belöningstränad i varje fall. Med Råttan, som började i ett annat system, kan jag ibland hamna där dock.

Som ni märker väckte föredraget en del frågor. Vilket alltid är ett bra betyg i min bok.

Själva årsmötet avlöpte utan större problem. Tror jag var den enda som ställde frågor. 😉 Never mind. Det fanns en del att fråga om. Det har med SBKs nya stadgar och motioner är inte helt klart, faktiskt. Exempelvis det faktum att motioner till kongressen ska vara inskickade innan rasklubbarnas årsmöten vilket gör att de redan är inskickade rent fysiskt innan det formella beslutet tas.

En intressant motion som kommer från kelpieklubben i år är en angående anmälningsavift för MH gällande svenskfödda men utlandsägda hundar. SBK, avel och hälsa, har beslutat att utlandsägda hundar ska betala dubbel anmälningsavgift från och med i år. Den extra avgiften, som motiverats med att det kostar med MH, ska tillfalla förbundet men öronmärks INTE.

Kelpieklubben föreslår att svenskfödda men utlandsägda hundar undantages från förhöjd anmälningsavgift.

Sverige var 2009 världens största producent av australian kelpie-valpar, 185 stycken (171 föddes samma år i Australien). Det ni!

Årsmötet avslutades med plakettutdelning och därefter smörgåstårta vilket var nästan lika bra bakfyllemat som pizza upptäckte jag. Under “pratet” som uppstod kring smörgåstårtan nämnde flera personer att de läser vad jag skriver på nätet och uppskattar det. Trevligt att veta att jag har kelpiefolk bland läsarna.

/Mija

ps. Varför ska “kelpieklubben” särskrivas? Jag orkar inte göra om i den här bloggen nu när jag insåg det…

This entry was posted in Bruks och lydnad, Föreningsliv, Inlärning. Bookmark the permalink.

2 Responses to Kelpieliv

  1. Mija says:

    Ok, nu har jag lärt mig att det inte borde särskrivas. Det ska vara kelpieklubben. Eller snarare Kelpieklubben då det är ett egennamn. Fast det senare förstår jag inte heller riktigt. Det heter ju Svenska k/K/elpieklubben. Räcker inte den första versalen för ett egennamn?

    Å andra sidan heter det både Svenska Fotboll/s/förbundet och Svenska Handbollförbundet. Hmmm…

  2. Annica says:

    Kanske “Svenska” ær førnamnet o “Kelpieklubben” efternamnet;)

Leave a Reply

