Fritt följ är inte lätt


Funderar fotgåendets eventuella själ, typ så skrev jag på facebook tidigare idag. Och det är så det känns. Som att jag inte alls förstår momentet. Det har nog alltid varit så för mig. Minns att jag en gång i tiden hade så mycket fobi för fria följet att jag hade svårt att utföra det när folk jag kände såg på. Och jag övade mycket och länge på hur jag skulle sätta fötterna. En gång när Staffan Nordin skrivit i Hundsport om hur man gör en korrekt vänster-om-marsh övade jag i duschen och ramlade och fick lätt hjärnskakning.

Jag har absolut ingen fobi längre. Men det känns tråkigt att Råttan och jag blivit så mycket sämre. När vi började tävla elit var det hyfsat. Typ 8 – 8,5 på de första tävlingarna. Men nu är det oftast sämre. Och det är jobbigt att inleda tävlingen dåligt. Särskilt jobbigt är det att inleda tävlingen med en skrikande hund. 😉 Så efter föreläsningen i tisdags bestämde jag mig för att ta tag i detta. Men det var lättare sagt än gjort.

För sedan dess har hon inte skrikit. 😉 Jag har försökt testa i olika miljöer och med olika störningar för att kunna utröna vad hon går igång på. Men när vi sedan ikväll körde tävlingsmässigt med Helene gick hon inte ens igång för mycket på det. Kanske är det som så ofta med henne – kvantitet på träningen är det viktigaste.

Uppgiftsmål på nästa lydnadstävling, för mig: Hösäck i fria följet, därefter bestämd.

Rasken däremot har svårt för att förstå det här med positionen. Och jag har ingen bra förklaringsmodell. Vilket mest bara gör att jag inte tränar så mycket. Vilket stör mig när jag väl gör det för han har faktiskt en bra attityd, vilket räcker långt.

/Mija

This entry was posted in Bruks och lydnad. Bookmark the permalink.

One Response to Fritt följ är inte lätt

  1. Helene says:

    För mig är fria följets “själ” att det är som en dans där hunden följer mig i olika turer. Jag för och hunden följer, med en glimt i ögat som säger att “hitta på vilka krumelurer du vill, jag kommer ändå att klara av att följa dig!”. Heelwork to Music tycker jag är jättefint.

Leave a Reply

