Belöningsträning för att bota hundar som vill för mycket


“Hundar som låter” – så hette föreläsningen om pip och gnäll hos lydnads- och brukshundar som Anna Haeggblom Bjellå höll på Botkyrka BK ikväll. Första bilden ställde oss frågan – blir du irriterad?

En lysande fråga, faktiskt. För visst är det ett trist problem och många blir nog just irriterade. Dessutom, det vanligaste sättet att komma tillrätta med detta skulle jag tro är att “ta ned” hunden litegrann. Så att den inte tycker att det är så förbannat kul. Så det är lätt att irritationen hos föraren förstärks och att irriterade förare blir förebilder i hur vi löser dessa problem.

Egentligen tror jag att detta går att översätta generellt till problem som uppkommer för att hundar vill för mycket. Uppfostran genom ilska fungerar då. Det är till och med ganska effektivt. Främsta anledningen till att vissa av oss inte vill ta till detta som dressyrmedel är etiken. Eller kanske – att det inte är lika roligt, det är roligare att samarbeta med sin kamrat.

Anna Haeggblom Bjellå var för mig en ny stjärna. Visserligen kanske inte så mycket nytt i hennes föreläsning men inspirerande och jag tog med mig några påminnelser för min egen träning. Främst – fokusera! Vad gäller Råttans pipande i fria följet så har det aldrig fått vara huvudfokus för min träning, trots att det är första signalen på att en tävling håller på att gå åt helvete.

Anna Haeggblom Bjellå jobbade med deskriptiv statistik för att utvärdera sina metoder, vilket var en skön bekräftelse för mig att få. Ganska likt vad jag gör faktiskt. Och nu ska jag se till att göra det ännu mer, framförallt med sådant som jag känner inte riktigt går framåt. (Exempelvis Raskens höger-vänster projekt.)

I en liten avstickare berördes även något som liknade burträning under kvällen. Frågan gällde vad man gjorde om man har en hund som är hysterisk i bilen. Svaret var – öppna luckan och låt hunden fokusera på att stanna kvar där istället. Det är helt sant. Både teorin och beprövad erfarenhet visar att det är så man ska göra. Men jag vågar liksom inte. Och det gäller de simplaste situationer. Jag tycker verkligen så jävla illa om framspringande hundar att jag är livrädd att mina hundar ska göra något sådant. Och det tillhör Raskens specialiteter… Samtidigt – det finns situationer där jag verkligen skulle kunna ha honom lös. På läktaren i ridhuset tillexempel. Vad skulle kunna hända liksom?

På tal om Rasken och lugn träning så har jag haft rätt stora problem i den inledande passivitetsträningen med att försöka klicka för lugna beteenden. Igår satt vi och tittade på TV här hemma när Rasken fick syn på en klicker på soffbordet. Blotta åsynen fick honom att utföra alla trix han kunde. När husse tog klickern i handen gick han igång på alla sylindrar och gjorde vacker-tass mot husses fötter och så. Det är helt enkelt så att efter första klicket är han totalt uppvarvad.

Efter diskussion på facebook har jag väl framförallt förstått att det hela handlat om att jag bara klickat för aktiva beteenden. Och så är det nog. Men frågan är om lösningen är att lära in ett annat ljud för “lugn-klick” eller om jag ska försöka fixa till den klassiska betingningen för klickern (?).

/Mija – som skulle vilja klicka Stockholmsavdelningens nya styrelse lite för att de 1/ rivit upp den gamla styrelsens beslut om att inte bekosta min freestyledomaruppdatering (styrelseimitatörerna sa nej med motiveringen att klubben ännu inte ansökt om några tävlingar 2011 – den styrelsen trodde ju nämligen att man bokstavligen i alla beslut skulle ta ett verksamhetsår i taget… och uppenbart tror de att alla grenar har så lång ansökningstid som brukset) 2/ vågar satsa på min idé om SM-camping på klubben.

This entry was posted in Doggie Zen, Föreningsliv, Inlärning, Realism. Bookmark the permalink.

9 Responses to Belöningsträning för att bota hundar som vill för mycket

  1. Jo says:

    Låter som en spännande föreläsning! På vilket sätt finns det likheter mellan buren (väntan på arbete) och pip under arbete? Och hur öppnar jag burdörren i fotgåendet?

    Angående öppna burar så har jag själv upplevt detta vid två tillfällen (på kurs) och bevittnat lika många incidenter:
    1) Lös arg hund kan inte hålla sig längre och kommer flygande rätt in i annan hunds agility. Just den gången gick det bra men det är lätt att tänka sig hur detta skulle kunna urarta till slagsmål eller bara sluta i en otrevlig krock. För att inte tala om hur dålig agility det blir om man måste akta sig för störningar utifrån.
    2) Stressad hund sitter i bur nära upploppsraka. Jag kastar belöningsbollen framåt och lyckas i princip träffa buringången, varpå Rally nästan springer in i buren för att ta sin belöning. Som tur är stod rådiga människor i närheten och kunde styra upp situationen sekunden innan det smällde, men det var otrevligt nära och väldigt väldigt onödigt.

    Efter dessa två upplevelser har jag själv skaffat mig principen att inte träna mina om det finns hundar i öppna burar (eller platsade hundar för den delen) runtomkring. Andra får naturligtvis göra som de vill, men jag tar inte den risken helt enkelt, det finns alldeles för stora risker med att låta hunden “ta ansvar” för situationen. Hundar är hundar, de tar inte ansvar, de gör som de vill.

    • Mija says:

      Som vanligt när jag bloggar är det jag som drar paralleller mellan saker (rätt eller fel) så föreläsaren ska inte skyllas för mina märkliga associationer. 😉 Men anledningen till frågan om burar kom upp var att folk undrade hur någon man måste vara liksom. Får hunden aldrig låta? (Inget generellt svar gavs på den frågan men ju mindre desto bättre, ju.)

      Vad gör man om hunden skriker i bilen? Jo, öppnar luckan/grinden och låter hunden ta lite ansvar…

      Angående platsade hundar, Johanna, så håller jag som du vet verkligen med dig. Med Råttan, som vaktar mig och hindren och är liten och lätt och många vill jaga henne, har jag upplevt det där som ett RENT helvete.

      Med Rasken, som faktiskt inte vaktar hinder och mig vaktar han inte heller något värst på just agilityplanen, är jag inte alls lika rädd. Dessutom har det nog aldrig hänt att någon hund verkligen jagat honom (jo, förresten en JR på klubben en gång när han var valp…) – mer sprungit fram i sådana fall. Och jag är inte lika rädd längre, och upplever inte problemet lika stort. Samtidigt som jag ju är medveten om hur jobbigt det kan vara och därför blir irriterad när folk inte visar hänsyn.

      Vad gäller mina egna hundar skulle jag givetvis aldrig ta någon risk som kunde medföra att de sprang fram till en hund som tränade agility, eller att den föraren behöver oroa sig för att detta eventuellt kommer att ske. Så jag sitter här med två “problem” liksom.

      Å ena sidan – jag vill inte ta några risker som gör att vi kan störa andra. För några veckor sedan kom Carina, som basar i ridhuset, in på vår träningstid när jag körde med bl a Eva Marie. Carina ville uppenbart prata med oss och jag trodde alla i ridhuset uppmärksammade det. Platsade därför Rasken och gick mot Carina. Då kör Eva Marie och Ozz igång i full speed… 😉 Det var ju uppenbart en olycka och ingen värre skada var skedd än att Eva Marie fick stanna upp och jag störde deras träningspass (vilket ju egentligen Carina redan gjort fast EM inte märkte det 😉 ). Ingen stor sak med andra ord men för mig är det verkligen en sådan där “får inte hända” som jag mår skitdåligt över.

      Å andra sidan – igår hade jag Rasken lös fast “platsad” (på “vänta”) på läktaren när Mari och Malin tränade. Och han var verkligen mycket, mycket lugnare än normalt.

      Så – vad gör man?

  2. Hedvig says:

    Vad hade hon att säga om pipet då? Vad gör man? Jag hade megaproblem med Troll när jag tävlade lydnad och ljudandet var den största anledningen till att jag slutade. Finns det något bra sätt utan att “ta ner” hunden genom att gå och vara irriterad?

  3. Mija says:

    Hon diskuterad först kring de olika alternativ man har, vilket kan vara intressant att ta upp (min uppdelning):
    – Avledande manövrar (pinne i munnen, trötta ut hunden innan osv)
    – Sänka humöret på hunden, generellt (klassisk betingning genom bestraffning eller minskad belöning)
    – Lära hunden att pip gör att den går miste om jobb (belöningsträning)
    – Positiv bestraffning, rakt av (spöa hunden)

    Enligt Lars Fält har hundar låg förståelse för att de piper. Just därför är belöningsträning mycket mer effektivt än alla former av positiv bestraffning.

    Hon körde alltså ren belöningsträning, hunden går miste om jobb och belöning om den piper. Då blev det time-out på olika sätt. Och sedan en ny chans.

    Strategi (citat):
    – Det här ska jag fixa!
    – Full fokus på ljud i 5 veckor.
    – Noll-tolerans!
    – Planera i detalj.
    – Följa upp.
    – All träning ska gå framåt.

    Hon körde kedjor av moment i tre minuter och noterade hur stor del av tiden hunden var under time-out. Och det var väl detta som var behållningen av föredraget vad gäller pipen. Hon bevisad “vetenskapligt” att för i varje fall hennes hund hade detta funkat. Diagrammen talade sitt tydliga språk.

    • Mette says:

      Ok, tack för att du tog tid att plita ned det!

    • Hedvig says:

      Jag körde faktiskt typ så, time-out varje gång det kom ljud och visst hjälpte det! Men inte på tävling, där ljudande han ändå.. Och det tar ju mer emot att bryta en lydnadstävling för att köra en tome-out än på en agilitytävling, även om jag faktiskt gjorde det ett par gånger. Skulle behövt ett tiotal tävlingar som jag skulle kört nolltolerans, men det blir ju rätt dyrt.

      Intressant iaf, tack för svaret!

      • Mija says:

        Tror det är något sådant jag kommer att komma fram till med Råttan på söndag, tyvärr. 😉

        Har i denna vecka försökt systematiskt testa henne men inte fått ett enda ljud. Men nog kommer hon skrika lite på tävlingen på söndag, det är jag rätt övertygad om. 😉

        Lösningen på kostnadsproblemen vore väl fler träningstävlingar i lydnad – fram för mer sådant!

  4. Pingback: Plan för att ta bort ljud och pip

Leave a Reply

