Den som påpekar problemet är problemet


Jag har ställt frågor om det ekonomiska utfallet för agilitylandslaget 2010. Av ren nyfikenhet, för att jag var med och lade budgeten och undrar hur det gått. Agilitygruppens ordförande svarar “ja” på en direkt fråga på agilitylistan att gruppen fått en fullständig ekonomisk redovisning för agilitylandslaget 2010. Men när jag börjar fiska efter resultaten på olika håll är det tvärstopp. Tillslut blir det uppenbart – agilitygruppen har inte alls fått någon fullständig ekonomisk redovisning. Man har fått allt utom själva mästerskapen…

Så – man övergår till att skjuta budbäraren. JAG är en elak, inkompetent energibov som tjafsar om småsaker (så som hundratusentals kronor och vårt svenska agilitylandslag).

Det är det här jag tycker så oerhört illa om med det Barbara Ehrenreich kallar för positivism. Tycker det ofta, såsom här, delar upp världen i onda och goda människor. Och det innebär att vi som påpekar fel och brister blir till onda människor, som tar energi.

Så alla ni goda, positivt tänkande, människor – hur tycker ni problemet med att SBK-kansli inte tar fram ekonomisk redovisning på ett sådant sätt att den som har budgetansvar kan utvärdera sitt arbete ska lösas? Hur löser man sådana problem genom positiva energier? Jag bara undrar.

För övrigt går det inte att skjuta den här budbäraren. Jag har skottsäker väst, det blir på sin höjd blåmärken.

/Mija

This entry was posted in Föreningsliv, Realism. Bookmark the permalink.

7 Responses to Den som påpekar problemet är problemet

  1. Jonas Erlandson says:

    Hej Mija

    Jag vet att jag var lite snabb med mitt “JA” och det ber jag om ursäkt för. Jag tolkade inte din fråga så bokstavligt och det var fel av mig.

    OM kansliet inte kan lämna ut en komplett redovisning på landslagsuppdragen så är det illa, men eftersom jag ställde frågan till dem för ungefär två veckor sedan och dessutom i samtal med dem sagt att det inte är jättebråttom så tycker jag det är lite tidigt att hänga dem och påstå “SBK-kansli inte tar fram ekonomisk redovisning”. Jag är helt övertygad om att jag kommer få en sådan inom kort och skulle så inte vara fallet så lovar jag att göra en stor sak av det.

    Jag har aldrig kritiserat dig för att du framför budskap. Det är jättebra om vi kan ha en dialog kring viktiga frågor och vi i C-Ag behöver er hjälp, inte minst när vi kanske uttrycker oss lite klantigt. Det är HUR du gör det. Med vilken ton adresserar mig och andra och hur du väljer att tolka det jag skriver på ett ibland vidrigt sätt. Även detta inlägg kommer du säkert hitta otrevligheter i även om jag bara försöker förklara…

    • Mija says:

      Jag väljer inte att tolka någonting. Jag försöker läsa precis vad du skriver. Om jag frågar om du har en fullständig redovisning så undrar jag precis det.

      Det är faktiskt väldigt svårt att tolka ditt “ja” som ett “nej”. När du skriver ja och svaret är nej är ditt svar helt enkelt inte sant. Och ordet “vidrigt” är ganska värdeladdat när du skriver det såhär. Det blir ett påhopp på mig.

      Jag har bett om den där redovisningen flera år i rad. Jag har aldrig fått en fullständig redovisning. Så att de inte tagit fram den hitintills är inte ett bara ett påstående, det är dagens sanning.

      Det jag skriver menar jag bokstavligt. Det som blir fel är när folk spekulerar i att man menar något annat än det man frågar.

  2. Jonas Erlandson says:

    En sak till förresten. Om du har förra årets budget för landslagsuppdragen så skulle jag uppskatta om jag fick ta del av den. Det gör det lättare för oss att jämföra när vi väl får hela utfallet.

  3. Mija says:

    Såhär skrev jag på agilitylistan 9:e februari:

    Har du sett den fullständiga ekonomiska redovisningen för
    agilitylandslaget 2010? /Mija

    Vad är det för fel på “tonen” i min fråga?

    För mig är det uppenbart att “tonen” är något du läser in, för frågan är helt neutralt ställd.

  4. Pingback: Den verkliga bankkostnaden för SBK Tävling är typ 10 kr | Agilitybiten

  5. Helena says:

    Läser man in någon ton i den frågan kan man läsa in ton i precis vad som helst. Problemet med SKK, SBK, HS osv är att det finns ingen konkurrens, ingen insyn utan man har monopol på hunderiet och ingen granskande funktion. Vi som uppfödare, tävlande etc har inget val. Vi har bara en organisation med dess underorganisationer. Jag tycker att man borde öppna gränserna så man fick registrera och tävla över nationsgränserna som en början på att avmonopolisera hundsporten. Man behöver många åtgärder för att få ett friskare klimat och mer insyn. Du har en viktig funktion Mija då du vågar ifrågasätta. Men organisationen i sig behöver bli än mer ifrågasatt inifrån som utifrån och idag vågar få säga sin åsikt då man är rädd att bli utesluten – och då finns inga alt att vända sig till. Tyvärr.

Leave a Reply

