Man vill inte bli blåst


Jag fann mig själv stå i en bar i Tanzania och bråka med en stackars tanzanisk bartender om växel motsvarande en svensk krona. Högst. En kurskamrat frågade vad jag höll på med och jag undrade faktiskt själv… Jag skulle inte bry mig om en sådan växel i en svensk bar och givetvis tog jag i princip aldrig emot växel i Tanzania heller. Men det fanns tillfällen. Som det här till exempel. Min rumskamrat och jag beställde samtidigt och hon bad om växel. Bartendern påstod då att han tyvärr inte hade någon växel. Detta trots att vi sett att de som stod precis före oss i kön lämnat precis de sedlar och mynt som behövdes för att ge oss växeln. Bartendern ljög oss rakt upp i ansiktet. Och jag blev arg. Det var liksom droppen som fick bägaren att rinna över.

En blond kvinna är nog de dummaste de kan komma på i Tanzania tror jag. Det var inte bara en gång jag fick betala dubbelt så mycket för en öl som mina manliga kurskamrater. Givetvis betalade vi alltid tre gånger så mycket som våra tanzaniska guider, typ. Men vem orkar bry sig när allt är typ gratis. Inte jag. Fast så ljög den här bartendern mig rakt upp i ansiktet. Han påstod att han inte hade någon växel. Jag föreslog då att han skulle erbjuda mig ett lägre pris…

Man vill inte bli blåst.

När jag alldeles nyligen pratade med en representant för Stockholmsavdelningens nya styrelse om agilitykurser på klubben fick jag ungefär samma känsla som i baren i Tanzania. Men det var såklart inte budbärarens fel. Hen gjorde vad man kan förvänta sig av en styrelseledamot av klass i det här läget. Hen pratade om att lägga gammalt skit bakom sig och blicka framåt. Och hen ville ha min hjälp att ta fram en sammanställning av vilka agilityinstruktörer som fortfarande finns kvar i klubben vilket jag naturligtvis gärna bistod med. Och, faktiskt, trots att vi under det förra verksamhetsåret förlorade nästan hälften, flera av dem våra tillhörde våra mest kompetenta och aktiva, av våra agilityinstruktörer – så har vi ett tiotal kvar. Vilket fortfarande är fler än de flesta andra klubbar.

Så… ska jag hålla kurs för Stockholmsavdelningen. Det funkar ju liksom inte, eller hur? Jag har aldrig haft kurs för klubben i tron att någon skulle tacka mig. Inte heller för att jag trodde att det skulle vara ekonomiskt lönsamt. Men jag trodde nog att om jag satsar nära femton år på att instruera för Stockholmsavdelningen så kommer klubben att vara beredd att satsa lite på mig också. Men jag blev blåst. Och därför kan jag väl inte göra om det.

Visst, klubben befinner sig nu i kris på grund av förra årets styrelse. Men nedanstående går liksom inte att förklara bort. Vem har betalt mina instruktörsutbildningar?

Agilityinstruktör (A1), 1995, betald av Stockholms HU
Ungdomsinstruktör, 1995, betald av Stockholms HU
SBK instruktör B, 1999, betald av Stockholms HU
SBK instruktör A, 2003, betald av Skövde BK
Agilitytävlings instruktör (A2), 2007, jag arrangerade själv kursen för Stockholmsavdelningen som gick vinst på projektet
Första steget för agilitylärare (A3), 2010, betald av Stockholms HU (efter att Stockholmsavdelningen först lovat att betala och sedan bröt avtalet)

Vad gäller de kurser jag håller i privatregi, som mestadels handlar om Gregs handlingssystem, så har jag själv betalt min utbildning. Det måste handla om minst 60 000 kr som jag lagt på kurser för Susan G, Greg D och Laura D.

Den klubb som utan tvekan nyttjat mig mest som instruktör är Stockholmsavdelningen. Trots att de inte betalt, och som det verkar inte kommer att betala, för en enda av mina utbildningar. Jag har helt enkelt satsat på en klubb som inte satsar ett skit på mig. Jag är blåst.

Om någon kan komma på ett logiskt resonemang ut ur detta vore jag hemskt tacksam. Jag skulle nog må bättre då. Jag gillar att känna entusiasm.

/Mija

This entry was posted in Föreningsliv, Tanzania. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

