Massor av härlig träning mm


Äntligen en helg hemma! Jag har hunnit med massor av hundträning känns det som och det är så hääääääärligt att vara trött efter en helg i hundträningens tecken.

I fredags kväll var min familj här hemma för att fira min födelsedag i efterskott. Jag lyckades få till en verklig tillbaka-kaka på dem genom att visa bilder i timmar från Tanzania. 🙂 De liksom tiggde och bad om att få gå hem och sova tillslut. 😉

(Jag var väldigt noga med att Rasken inte fick hälsa våldsamt på någon av våra gäster för människomötes-träningen, men sedan på lördagen släppte jag honom på Gunvor med orden “studsa på Gunvor”. *roll*)

Resten av helgen har som antyddes i början ägnats mestadels åt hundträning. Myyyyyyyysigt… Fast något jobbigt då min bil är på verkstad och klant-jag glömde hundarnas täcken i den. Tur att Helenes bil har värme och att hon har hjärterum nog för att släppa in kelpiesarna. Tack!

På lördagenen tog jag och Rasken tunnelbanan till Stockholmsavdelningen, Rasken var jätteduktig! Där filmade jag med hjälp av Anne, som är exteriörbeskrivare, och Lill en låtsas exteriörbeskrivning för att ha till mitt hanterings-projekt. Tack för hjälpen! Efteråt körde jag och Rasken igenom appell-lydnaden. Framförgåendet tål att putsas på och fria följet var till en början så bra att jag belönade under jubel – då rasade det… Men annars var programmet helt ok.

På kvällen var det dags för gamblers-träningstävling med SAgK. Jag körde med Råttan. Så himlans roligt hade vi, båda två! Råttan tog fel hinder, gentemot vad jag hade planerat, redan som hinder nummer två. Det var bara för mig att gilla läget och improvisera. Vilken adrenalinkick! Och Råttan uppskattade verkligen medarbetarinflytandet. Helt åt helvete gick det inte trots kaoset – vi slutade på andra plats.

Imorse var det upp med tuppen (nästan, i alla fall för att vara söndag) för skogslek med Helene och Daisy. För min del handlade det om att försöka ställa in Raskens sökrulle. Vilket vi med facit i hand inte hade klarat av utan Stockholmsavdelningens eminenta stugfogde och nyblivne hedersmedlem – Donald Wincent. Tack!

När jag gick ut Daisys spår korsade jag gott om rådjursspår och ett par uppenbara legor! Det var spännande att se om hon skulle störas av detta, men icke då! Hon fixade det galant!

Efter skogsleken lekte jag och Råttan lite elitlydnad vilket gick bra förutom att hon tydligen helt glömt bort det berömda momentet “rutan”. Hon förstår inte vad man ska göra med en sådan…

Sedan tog vi Taxi Sthlm från klubben, hundarna och jag, för vi var så trötta av allt pulsande i snön. Taxichauffören, som var av utländsk härkomst, tyckte att det borde satsas mer på husdjur i Kista. Med tanke på att där finns två hundklubbar och dessutom en kennelklubb i Rinkeby. Minsann.

Väl hemma gratulerade James mig på vår 8-års jubileumsdag med hjärtan i gelé och choklad. Och strax ska Sussie komma hit och vi ska ha en liten bokföringsdate.

Idag har jag också lämnat ifrån mig Stockholms HUs räkenskaper och andra handlingar efter revision. Inspirerad av samtal med Helene om att det inte borde vara så att man skriver saker så att de flesta inte förstår under täckmanteln “föreningsteknik” försökte jag skriva revisionsberättelsen så begriplig som möjligt utan att byta innehåll i texten. Tycker det funkade tillräckligt bra.

Problemet är väl bara att en läsare av den där texten som är lite osäker på sig själv och därför gömmer sig bakom fina ord kanske kan klanka ned på mig och få det att verka som att det är jag som inget begriper när jag inte uttrycker mig enligt tradition.

Men faktiskt, den som verkligen begriper något kan formulera kunskapen på olika sätt. Det är en sanning.

Det är inte fint att uttrycka sig så att ingen begriper. Och i en organisation är det odemokratiskt.

Läs mer om detta i Helenes blogg: Krångliga stadgar hotar föreningsdemokratin

/Mija

This entry was posted in Agility, Bruks och lydnad, Doggie Zen, Familjärt, Föreningsliv. Bookmark the permalink.

One Response to Massor av härlig träning mm

  1. Alba says:

    Din revisionsberättelse var superbra och ja! vi gillar’t när du skriver det så att tom. våra 12-åriga dagkollobarn förstår innebörden, det måste ju på något sätt vara så när det är dom vi vänder oss till bla. på vårt årsmöte!

    och vi bugar o bockar allihopa för berömmet och instämmer i att Kristina skött sin uppgift som kassör galant! 😀

Leave a Reply

