Människomötesträning mm hos Doggie-Zen


Rasken och jag har påbörjat ett träningsprogram för ett företag som heter Doggie-Zen. Alltihop är sjukt nördigt och alldeles, alldeles underbart. Känns som att jag kommit helt rätt. Det känns roligt och inspirerande. Om det gör nytta återstår att se men det känns ändå bra att följa ett beprövat program.

Det jag vill uppnå är att Rasken ska gå att hantera exempelvis på en exteriörbeskrivning utan att han eller jag mår dåligt på något vis. Detta hoppas vi alltså på att uppnå genom denna träning som syftar till att ge hunden en strategi att hantera människomöten. Man börjar verkligen från början. Just nu håller vi på att öva på att stå lugnt och titta på en människa. Vi börjar med James…

Jag tror det är helt rätt. Hanteringsproblemen och Raskens överdrivna entusiasm (= osäkerhet) har naturligtvis ett samband.

En annan av våra första övningar går ut på att gå undan från en person på kommando.

Vi tränar också på att jag ska kunna hantera honom och han bibehåller en lugn sinnesstämning. Det övade vi på i soffan nyss. Jag, Rasken och klotången. Målet var att han skulle vara avslappnad. Men det är svårt med klicker och godis närvarande… Jävligt svårt. Och när jag klickat och belönat några gånger var han plötsligt som en fiolsträng i mitt knä när jag klickade och nockade min haka underifrån så att jag bet mig i tungan. Underbart.

Trots att alla övningar till synes är så enkla och grundläggande så har vi en del att jobba med. Och det är nog bäst att börja från början, där vi har stor chans att lyckas.

/Mija

This entry was posted in Doggie Zen, Inlärning. Bookmark the permalink.

7 Responses to Människomötesträning mm hos Doggie-Zen

  1. AnnaKarin says:

    Hej!
    Hoppas och antar att du inte vet om att jag och Renata ska hålla agilitykurs på klubben i vår… För jag skulle bli väldigt ledsen om det är oss du kallar inkompetenta i ditt inlägg från 8:e februari.
    Mvh
    AnnaKarin

    • Mija says:

      Hej Annakarin, jag hoppas att du haft otur när du läst och inte bara är ute efter att tjafsa, för det hade varit väldigt tråkigt. Att du inte skulle vara kompetent (=kunna tillräckligt för) att hålla agilitykurs skulle väl vara ett synnerligen löjligt påstående och naturligtvis har jag inte påstått något sådant.

      Inlägget den 8:e februari är skrivet dagen innan årsmötet och handlade om förutsättningar som rådde under den gamla styrelsens tid vid makten. Eftersom bara en av dem är kvar utgår jag ifrån att andra förutsättningar gäller nu.

      Om du vill fortsätta denna diskussion skulle jag föredra om du ville göra det under rätt inlägg d v s den 8:e februari. Den här tråden är tänkt att handla om Raskens träning. Men det borde inte vara nödvändigt att fortsätta den, eftersom jag faktiskt inte ens kallat någon inkompetent. Det har du, eller någon annan, läst “mellan raderna” och sådant är alltid olyckligt – man riskerar att komma med falska beskyllningar.

      Avslutningsvis tror jag faktiskt att det kommer att hållas massor av agilitykurser av kompetenta agilityinstruktörer på Stockholmsavdelningen i år. Det är i varje fall vad jag har hört. Och det glädjer mig av flera skäl. Bland annat för att det tydligt kommer att visa hur olönsam den förra styrelsens agilityfientliga politik var.

  2. Petra says:

    *** låter spännande och jag hoppas du fortsätter berätta hur det går för er.

    *** Jag har varit tvungen att frångå mina principer om att aldrig redigera kommentarer på agilitybiten på grund av att nämnandet av den aktuella metoden eventuellt strider mot amerikanska varumärkeslagar. /Mija

  3. Ylva says:

    *** låter mycket spännande. Jag ser fram emot att läsa mer om er träning. 🙂

    *** Jag har varit tvungen att frångå mina principer om att aldrig redigera kommentarer på agilitybiten på grund av att nämnandet av den aktuella metoden eventuellt strider mot amerikanska varumärkeslagar. /Mija

  4. Michelle says:

    Tycker *** låter jätte bra , definitivt värt att pröva för mig och Teng också.
    Känner igen det där med överdriven hälsning och hanteringsproblem i samma veva… Finns det någon bra sida med mer information och bra övningar? Maila mig gärna , kommer nog annars glömma att läsa ditt svar.
    //Mich

    *** Jag har varit tvungen att frångå mina principer om att aldrig redigera kommentarer på agilitybiten på grund av att nämnandet av den aktuella metoden eventuellt strider mot amerikanska varumärkeslagar. /Mija

    • Mija says:

      Hej Michelle, jag har inte glömt er. Bara inte hunnit med att sitta ned och tänka igenom det här med TACT. Lovar att återkomma både på mejlen och på bloggen.

      Tyvärr har jag inte hittat någonstans på nätet men det vore som sagt kanon om vi kunde köra lite ihop så jag kan väl försöka lära dig, även om det kanske blir lite av en blind som leder en blind. 😉

Leave a Reply

