Intressant kväll


Jag har verkligen haft en upplevelserik onsdagskväll. Mellan SKK:s lokaler i Rinkeby och Stockholmsavdelningens gamla gård i Kista är det inte långt. I varje fall inte rent geografiskt.

Startade kvällen med mitt “berömda” Greg for dummies föredrag. Det var verkligen JÄTTEkul. Som vanligt. Jag börjar nästan fundera på om jag kanske inte borde ta betalt för att hålla det där föredraget med tanke på att det är ett rent nöje. 😉 Dessutom, de stackarna såg helt döda ut när jag var klar. Fast jag inbillar mig ändå att det är bra. Det är för mycket. För mycket nytt och för mycket begrepp och för mycket tänka. Men jag hoppas och tror att jag tänder någonting i åhörarna.

Så himla bra var det att vara i SKK:s konferensrum. Lyxigt liksom. Och dessutom hade bästaste Pia till och med fixat hembakta kakor!!! Fatta trivselfaktorn!

Därefter åkte jag och Linda vidare till Stockholmsavdelningens årsmöte. Vi trodde väl att det skulle vara slut men vi tänkte att vi skulle chansa och dessutom skulle jag hämta upp mina priser för Årets agilityhund klass III och Årets agilityhund, large.

Vi kom lagom för att höra Helene hålla ett eminent litet tal om träningsgruppernas betydelse för viljan att gå agilitykurser på Stockholmsavdelningen, med anledning av den skrivelse jag presenterade i gårdagens blogg. Annars hände det inte mycket på årsmötet, tydligen, även om det tog evinnerlig tid.

Intressant för läsaren av denna blogg är säkert att man i verksamhetsberättelsen tagit upp min och Eva Maries anmälan av styrelsens agerande till SBK-förbundet. Det hela är rätt så märkligt. Revisorerna har på något sätt liksom ingått i styrelsen. Det framgick vid avtackningen efter kvällens möte men det har också framgått av diverse mejlväxlingar och dylikt den sista tiden. Jag betvivlar inte revisorernas kompetens och goda avsikter. Men jag förstår verkligen inte varför de verkar ha ingått i styrelsen.

Det är också VÄLDIGT märkligt att min och Eva Maries anmälan till förbundet vilken de bollade tillbaka till klubbens revisorer behandlades i styrelsens verksamhetsberättelse och inte revisorernas revisionsberättelse!? Nu var jag ju tyvärr inte med på den delen av mötet så jag hade inte möjlighet att ställa frågor. Ytterligare en märklig sak var att revisorerna skrivit under verksamhetsberättelsen.

Jag förstår helt enkelt inte.

Däremot förstår jag revisorernas beslut som är att det inte var något fel på styrelsens beslut om att kräva motprestation för instruktörsutbildning. Nu var det ju inte en instruktörsutbildning och vi anmälde inte kravet på motprestation utan avtalsbrottet. Men, men…

Det stora problemet med avtalsbrottet var ju faktiskt inte det formella. Det största problemet var det moraliska. Sveket. Att bryta ett ingånget avtal. I andra hand, trodde vi, var det ett ekonomiskt problem. Nu är frågan vi inte får omvärdera det. Det framkom under kvällen att den likvida förlusten, verkliga pengar i kassa och på bank, under 2010 var över 100 000 kr. Hundratusen svenska kronor! Det är vad den här styrelsens tjafs har kostat klubben.

Lyckligtvis hade årets valberedning gjort ett riktigt, riktigt bra jobb och lyckats rekrytera människor med förankring i verksamheten till styrelsen. (Bara en av styrelseimitatörerna är kvar.)

Jag brukar inte vara så positivt lagd, men jag tror faktiskt att nästa verksamhetsår blir ett något bättre år för Stockholmsavdelningen än det som har varit.

/Mija

ps. Den enda egentliga skrällen på årsmötet var tydligen att man delade ut förtjänsttecken otroligt frikostigt. Tydligen räcker det numera med att ha varit medlem i fem år och att ha hjälpt till lite på de tävlingar man ändå tävlar på för att få förtjänsttecken. För vissa. Givetvis finns massor av medlemmar som gjort motsvarande insats men som inte belönats med förtjänsttecken. Så blir det ofta när man försöker vara “snäll”. Det blir jävligt orättvist. En annan fick vänta 15 år på förtjänsttecken i brons. Eftersom någon kommit på att man som ungdomsmedlem inte kunde belönas med förtjänsttecken. Det verkar det dock blivit ändring på äntligen, eftersom även hundungdomar som inte lyft ett finger för SBK fick förtjänsttecken. (Helt rätt, tycker jag!!!) Ja, ja… att några som inte förtjänade förtjänsttecken fick små nålar för kort och kanske troget medlemskap förlåter jag lätt om man ser till styrelsens 2010 mest förtjänstfulla beslut: att utse stugfogde Donald till hedersmedlem! Länge leve Donald som håller våra planer plogade och klippta. Tack vare Donald är Stockholmsavdelningen en av de bästa klubbarna att träna utomhus på i Stockholm just nu. Det är sådant som räknas!!!

This entry was posted in Agility, Föreningsliv. Bookmark the permalink.

4 Responses to Intressant kväll

  1. Alba says:

    jajo, lite förvånad vart jag över förtjänsttecknet om vi säger så.. men jag tänker inte klaga minsann – ser bra ut i en facebookstatus 😉

    • Mija says:

      Fast jag tycker det är helt rätt, Alba, att du belönas för ditt arbete inom hundungdom. Det gynnar BK också, ju, på sikt. Det är så man får se det. Och kanske, så vill i varje fall jag se, hjälpte min vrede över att mina insatser som ungdomsmedlem inte räknades (jag höll alltså till och med kurser för BK samtidigt som jag var HU-ordförande, men det räknades inte i alla fall). Det är ju i alla fall skönt att saker förändras till det bättre!

      Det jag menar är lite illa är när folk som är kända för att aldrig hjälpa till med något som inte gynnar dem själva och som inte ens vetat när årsmötet äger rum förrän det år de ska tilldelas ett förtjänsttecken får ett… Med lite moral i kroppen hade man ju inte tagit emot det, då!

      Ditt förtjänsttecken såg i varje fall jävligt bra ut i facebookstatus. 🙂 Du borde facebooka om det i flera dagar, tycker jag. Typ imorgon kan du lägga ut en bild på det, i övermorgon kan du berätta var du förvarar det och på söndag kan du skriva om statuterna.

      Och så borde ni fundera över vilka andra som gjort sig förtjänta av ett och säga det till nästa års styrelse. Fler förtjänsttecken åt hundungdomarna!

      • Alba says:

        Jamen visst, klart det gynnar BK och ett gott samarbete har vi ju faktiskt haft i år, måste jag säga, haha

        Ja, jag förstod nästan det! jag är så irriterad på mig själv som inte hann dit, jag vill hålla koll, är trots allt medlem hos dem också, även fast mitt hjärta finns i sthlms HU och ingen annanstans 😉 och ja, om jag hade känt att jag inte gjort minsta lilla för o förtjäna det, snarare tvärtom – om man bara gynnat sig själv och icke klubben, hade det väl inte ens känts som en belöning?

        Och ja, satan vad det ska facebookas om detta nu, folk kommer vara så trötta på det så dom spyr, ska toppa med högupplösta bilder från pappas systemkamera, inga mobiluppladdningar här inte!

  2. Mija says:

    Haha, strålande! Systemkamerafoton it is!

    Men jag menar alltså att, även om så inte varit tradition, det är bra att ni kan få förtjänsttecken “bara” för att ni är hundungdomar liksom. Att jobba för hundungdom är att gynna BK per automatik.

    Däremot är det ju jävligt dåligt när man glömmer folk. Och vad jag förstår missades exempelvis Helena Falk som inte bara gjort ett förtjänstfullt jobb som HU-ordförande utan också tagit på sig flera uppdrag, som hon skött bra i BK!

    Och de personer jag nominerade, Nina Berggren och Anja Holmroos, fick inga förtjänsttecken trots att de uppenbart uppfyller kriterierna!

    Nä, det verkade finnas två kategorier förtjänst-teckentagare igår:

    – Hundungdomar. Hurrey! Inte en dag för tidigt.
    – De som smörat för sittande styrelse. Vilket inte borde varit ett kriterium.

    Kan inte låta bli att klistra in mina motiveringar för Nina och Anja:

    Nina Berggren – du är en sann stöttepelare i träningsgrupperna där du
    tagit på dig många uppdrag och du har varit till ovärdelig hjälp vad när
    det hettat till i olika sammanhang. Dessutom har du bidragit på ett
    mycket förtjänstfullt sätt till grundkurserna i agility genom ditt PM om
    mentalträning. Dessutom – du ställer alltid upp. För detta vill vi tacka
    dig!

    Anja Holmroos – agilitymamma. Anja kör själv inte agility utan kom in i
    verksamheten som mamma till Elin. Anja har suttit i sekreteriatet på hur
    många tävlingar som helst och Anja har i många år skött våra Årets
    agilityhundlistor vilka uppdateras kontinuerligt på hemsidan. Ett
    riktigt hästjobb som ingen annan vill ta och därför vill vi tacka dig Anja!

Leave a Reply

