Sluta att utnyttja agilityn som mjölkko! (.nu)


Det är så tröttsamt detta att vår sport hålls som gisslan av en organisation som bara verkar vilja åt pengarna.

I bifogad skrivelse kan du läsa vad några medlemmar i Stockholmsavdelningen, helt utan anknytning till agilityverksamheten, har författat inför årsmötet imorgon. De avgående styrelseimitatörerna har satt skrivelsen på dagordningen trots att den enligt dateringen inkommit alldeles för sent.

Om man bortser från att dessa människor är kompisar med styrelseordföranden som hoppade av sitt uppdrag mitt i verksamhetsåret efter att ha misslyckats med att utesluta undertecknad ur kennelklubben och som redan under sin första vecka som ordförande för klubben hävdade att man borde lägga ned agilityverksamhet för att ge plats åt “annat” och mer inkomstbringande såsom nybörjarkurser. Om man också bortser från att det faktiskt inte finns några kompetenta agilityinstruktörer som för tillfället är beredda att jobba för Stockholmsavdelningen.

Även om man bortser från ovanstående två saker, vilket är svårt att helt bortse ifrån, så är det svårt att förstå varför i hela friden man skulle vilja lägga ned fungerande verksamhet som gör att medlemmar stannar i klubben och i vilken de flesta av de som håller agilityverksamhet i form av kurser och tävlingar rullande, deltar.

Varför har Stockholmsavdelningens kurskansli tvingats neka folk plats på agilitykurs 2010 tror ni? Vad är oddsen för att det har att göra med reaktioner på styrelsens agilityfientliga beslut vilket gjorde att agilityinstruktörerna tappade motivationen?

Nanne Grönvall vet vad det handlar om:

Även från centralt håll nyttjar man som bekant skamlöst agilityn för att få in pengar för att täcka upp för förlustverksamheter. I lydnad och bruks bekostas den centrala administrationen av medlemsavgifter. I agility tar man ut en särskild administrativ avgift!!! Det var inte länge sedan man avskaffade de extra avgifterna för agility. Men i och med SBK Tävling smyginfördes det igen. Och idag berättade Martina på agilitylistan om ytterligare en smyghöjning av avgifterna. Numera ska vi betala administrativ avgift för strukna ekipage! Och inte nog med det, vi ska också betala dubbel administrativ avgift vid uppflyttningar! Fast det senare fanns det visst något sätt att gå runt. Som de flesta inte kommer att förstå och där mjölkade SBK agilityn på några kronor till.

Nä. Lägg av nu.

Vi är trötta på att betraktas som mjölkkor. (Både lokalt och centralt.)

Vi är trötta på att alla hundar är lika mycket värda utom brukshundar som är lite mer lika mycket värda. (I senaste Brukshunden säger SBKs kanslist Sanna Amlen att det är en myt att alla hundar inte är välkomna på brukshundklubben. Sanna är välkommen ut på en verklig brukshundklubb och kolla in verkligheten.)

Vi är trötta på få höra att det faktiskt är en BRUKShundklub! (SBK är huvudman för agilityn. Alltså borde det vara lika mycket en AGILITYklubb.)

Vi är trötta på att mobbas för att vi håller på med agility. (Ni har väl inte missat Maris artikel i senaste Hundsport? “Orsaken till nya agilityklubbar: Kulturkrockar och mobbning.” Agilityaktiva flyr SBK.)

Bara låt oss vara i fred. Eller prova på agility själv, vettja. Vi är många, men det finns plats för fler. Agilityn går en ljus framtid till mötes.

/Mija

This entry was posted in Agility, Föreningsliv. Bookmark the permalink.

19 Responses to Sluta att utnyttja agilityn som mjölkko! (.nu)

  1. Sickan says:

    Klart att vi har koll på Maris artikel.

  2. Mija says:

    Vet ni vad som nästan är lite extra sorgligt? Den avgående styrelsens försök att tvinga på oss ideella instruktörer fler kurser för att öka vinsten har, såklart, fått helt motsatt effekt. Minskningen i kursintäkter jämfört med 2009 är inte att leka med.

    54 543 kr

    Och tydligen räknar man med att fortsätta i samma stil. Man till och med BUDGETERAR för att ta in externa agilityinstruktörer!

  3. Annica says:

    Men… Tänkte jag skulle kalla mig “vän av ordning” och påpeka att om jag inte missförstod inlägget på agilitylistan handlade det bara om avgift för deltagare som inte hade rätt att få pengarna tillbakabetalda. Alltså avgift för deltagare som klubben har rätt att behålla anm avg för. Låter helt ok i mina öron.
    Dessutom skrev väl Håkan oxå att det nu är snack om att införliva de andra grenarna i SBK tävling o därmed oxå ta ut samma avgift från dem?

    Jag är helt enig om att kräva redovisning vad pengarna går till – det handlar ju faktiskt om en MEDLEMsorganisation – men jag kan annars inte se att det skulle vara väldigt synd om agilitysvenskarna just nu.

  4. Annica says:

    Å andra sidan kan det förstås oxå bara vara så att allt är relativt och att det svenska upplägget känns som paradiset när man som jag, jämför med situationen från andra sidan om den västra gränsen…
    Klart att ni borde fortsätta fajta för att få det ännu bättre – så får jag njuta av resultatet om jag flyttar hem igen en dag;)

  5. Mija says:

    Annica – nä, de administrativa avgifterna för agilityn tas ut för alla anmälda ekipage. (Trots att förbundsstyrelsens beslut är alla startande ekipage.)

    Det är alltså en stor skillnad mellan den administrativa avgift som KLUBBARNA (lokalt) tar ut för att hantera en bruks/lydnadstävling och den CENTRALA administrativa avgift agilityn lastas för.

    Och vad retorikerna än försöker få det till – detta är INTE något som har ett direkt samband med SBK Tävling! Redan innan datorprogrammet var påtänkt fanns administrativa avgifter för agility som inte fanns för lydnad och bruks.

    Så här har det varit hela tiden, och det är fortfarande så:
    – Lydnad och bruks kostar att administrera i SBK. Dessa kostnader betalas av våra medlemsavgifter. Vi bidrar alltså alla, solidariskt, till dessa kostnader.
    – Agility kostar att administrera i SBK. Agilityn får bära sina egna kostnader genom administrativa avgifter som lastas bara den som tävlar agility.

    Om det skulle vara det minsta jämställt inom SBK skulle agilityns administrativa kostnader naturligtvis också finansieras genom medlemsavgifter. På samma sätt som agilityaktiva genom sin medlemsavgift betalar för administration av lydnad och bruks.

    Det stämmer att man i avtalet med systemutvecklarna för SBK Tävling kommit överens om ett antal kronor per anmäld. Men det betyder ju inte att dessa kostnader ska läggas direkt på den agilitytävlande. Särskilt inte när vi alla solidariskt via våra medlemsavgifter betalar motsvarande kostnader för lydnad/bruks.

    • Annica says:

      Jamen, om det ær riktigt att lydnad o bruks i framtiden får samma avgift blir det inte direkt relevant hur det sett ut tidigare…

      • Mija says:

        Jodå. Vi har fortfarande mjölkats på pengar i fyra år. Och varför kan lydnad/bruks inte börja betala nu? Alternativt, varför kan inte agilityn slippa tills det införs för alla?

        Personligen tror jag inte att det någonsin varit tänkt att lydnad/bruks ska ha dessa avgifter. Möjligtvis blir det så nu, efter agilityprotester. Men det är ju i sådana fall inget positivt.

  6. Jo says:

    Var hittar du dokumenten till årsmötet? Letar som en dåre på hemsidan men hittar inget…

    • Mija says:

      Kära Johanna. Som du kanske ser är dokumentet jag bifogat till ovanstående inlägg skrivet på en skrivmaskin. Det ligger således inte på Sthlmsavds hemsida. Jag var och hämtade alla dokument i klubbstugan igår och har scannat in det ovan. Ledsen att jag inte tänkte på att scanna in alla dokument. (För övrigt saknas samtliga protokoll från hösten på klubbens hemsida av någon anledning. Tänkte inte på att kolla om de fanns i klubbstugan igår.)

  7. Här har du en till som är ruttet trött på SBK och dess konstiga organisation.
    Både på central och lokal nivå…
    Hoppas hoppas att agilityn snart kan sortera under RF. Du råkar inte ha någon koll på hur det ligger till i det ärendet?

    Mvh, Malin

    • Mija says:

      Vad gäller RF så tror jag, personligen, att det bästa vi kan verka för är att SBK:s agility går med i RF, liksom. Ett antal personer, däribland jag, har försökt få igenom motioner om detta till SBK:s kongress nu i maj. Hur detta gått vet jag faktiskt inte. Men tack för påminnelsen.

  8. Jag har vänner i Kanada som är aktiva inom allsköns hundsporter… där har de lokala och centrala klubbar för alla olika sporter (Agilityklubber, lydnadsklubbar, SCHH-klubbar, etc). Nu vet jag inte, men jag tror, att alla dessa klubbar då på något vis är underordnade Kanadas Kennelklubb.
    Har funderat på det senaste tiden… tänk vad mycket tjafs som skulle kunna undvikas, och skitsnack, och avundsjuka? Alla sköter sitt, alla som delar precis samma intresse samlas på ett ställe utan att behöva krocka med några andra människor som har ett annat intresse. Varför har vi bara EN organisation för hundsporterna som inte är utställning (nåja, nu är det ju inte riktigt sant, men den som läser förstår vad jag menar – hoppas jag).
    Blev visst aningens off topic, det ber jag om ursäkt för. ..

    • Mija says:

      Inte det minsta off topic. Jag tror stenhårt på verksamhetsklubbar.

      Problemet är att massor av folk försöker inbilla oss att alla inom SBK har samma intresse! Detta är långt ifrån sant!

      Staffan Thorman, förbundsordförande i SBK, pratade om agility och lydnad som “vår sport”. Som att det var samma sport!

  9. Jo says:

    Slås ofta av likheten mellan SBK-organisationen och experimentet med grodan i kastrullen med gradvis varmare vatten som inte flyr utan långsamt kokas till döds, medan en groda som släpps ner i redan kokande vatten kommer att försöka sticka därifrån fort som f*n.
    I klartext alltså: det “gamla gardet” sitter kvar i kastrullen (eller på trappen) och rör sig inte (trots att det ryker om dem…). “Nykomlingar” typ agilityfolk, märker hur det är ställt och försöker ta sig därifrån, men det är väldigt höga kanter på SBK-kastrullen…

  10. Mija says:

    Johanna – du är ju kul, du. =o)

    Länk till Maris artikel:

    http://www.allroundtax.se/artiklar/nyaagilityklubbar.pdf

  11. AnnaKarin says:

    Hej!
    Jag är absolut inte ute efter något tjafs! Blev bara väldigt ledsen när jag läste din blogg… Så här hade du skrivit – “Om man också bortser från att det faktiskt inte finns några kompetenta agilityinstruktörer som för tillfället är beredda att jobba för Stockholmsavdelningen.” JAG tolkade det som att du tycker att de som finns är inkompetenta dvs jag och Renata. Uppenbarligen var det fel men du kanske bör tänka lite på hur du skriver saker för jag blev verkligen jätte ledsen… mvh annakarin

    • Mija says:

      Annakarin – jag är ledsen att du blev ledsen av vad du trodde att jag hade tänkt men du tror inte att du gör mig ledsen när du helt ur det blå kommer och anklagar mig för att kalla dig inkompetent? Ärligt talat är jag jävligt trött på att bli läst som fan läser bibeln och att många tycker det är helt ok att anklaga mig för vad fan som helst. (En del tycker till och med det är ok att ljuga ihop saker för att beskylla mig för. Jag vet att du verkligen inte hör till dem men jag är jävligt, jävligt trött på att bli beskylld för att ha skrivit och/eller sagt saker jag varken skrivit eller sagt.)

      Din tolkning av den mening du har citerat är helt orimlig. När jag säger att det vid det tillfälle jag skrev texten (dvs under förra styrelsen) inte fanns några kompetenta instruktörer menar jag just under det verksamhetsåret och det var ju bara timmar kvar på det året så det verkade tämligen riskfritt att säga att det inte skulle dyka upp några heller.

      Kompetent betyder att kunna tillräckligt. Och några sådana instruktörer hade inte klubben haft tillgång till under förra styrelsen, uppenbarligen.

      Den kurs som jag nu fått meddelat av dig (jag hade såklart ingen aning om att ni skulle hålla kurs när jag skrev inlägget – jag har inget intresse av att hålla rätt på det, jag ska inte gå någon nybörjarkurs och ingen hade annonserats för mig) att ni ska hålla är ju inte heller på förra verksamhetsåret utan på det verksamhetsår där ni själva sitter i styrelsen.

      Jag lovar dig att jag tänker på hur jag skriver saker men det är omöjligt att veta alla märkliga kopplingar folk kan göra när man skriver något. Och ni kanske borde tänka på att läsa vad jag skriver ett par tre gånger tills ni är övertygade om att ni förstått vad jag menar innan ni bestämmer det åt mig.

      Så här är det nämligen – x antal läsare av den här bloggen kommer nu att tro att jag kallat någon inkompetent, trots att jag inte gjort det, för att du skrev det. Och det är inte så jävla kul.

  12. AnnaKarin says:

    Tack för förklaringen det var ju alltså som jag trodde att du inte visste… Förlåt om jag gjort dig ledsen på något sätt! Tycker vi kan avsluta detta men vill bara påpeka att jag inte gjort en orimlig tolkning för att “för tillfället” betyder just nu, inte förra året. Mvh AnnaKarin

    • Mija says:

      Kära Annakarin. Jag pratar om året som går från det ena årsmötet till det andra. När jag skrev bloggen var det INNAN årsmötet och styrelseimitatörerna hade fortfarande makten. Sedan var det årsmöte, den 9:e som du säkert känner till eftersom du blev invald i styrelsen. Med denna nya styrelse, som du ju ingår i, utgår jag från att det gäller helt andra förutsättningar än förra /verksamhets/året.

Leave a Reply

