Folksam-cup


Det är verkligen med blandade agilitykänslor i bagaget jag just kom hem från Folksam-cup i Vara.

Efter omständigheterna (knappt tränat, eller ens träffat, hundarna på nästan en månad och med en väldigt tröttande infektion) måste jag säga att jag och Rasken presterade bra idag. Det känns bra. Jag är stolt över Rasken, det känns som att vi har något att visa upp liksom. Det är en härlig känsla.

Och idag, i Folksam-cup-finalen, som vi faktiskt tog oss till fick jag för allra första gången med Rasken verkligen känslan av att vi tävlade. Naturligtvis gasade jag för mycket och körde ur men känslan gav mersmak. Jag VILL, vill, vill uppleva det där, ofta! Och Rasken tog det bra. Min extra laddning gjorde honom generellt bara bättre.

Det som kändes jävligt trist var att han inte tog nedfarten på balansen någon av de två chanser vi hade. Han stannade precis ovanför skarven till det elektroniska kontaktfältet. Visst, det var uppenbart att han hade problem i just den här situationen och den kommer säkert inte uppkomma igen men det kan komma andra typer av klätterhinder som är “ovanliga”. Och jag vill att han ska klara alla…. Det känns som denna oförmåga att generalisera bara är ytterligare ett bevis för hur kassa klätterhindergrunder vi faktiskt har. Inte alls kul,

Rasken slutade på 6:e plats. Råttan var fett diskad. I första kval-loppet för att hon var en liten jävla Råtta och pep ifrån mig in i en tunnel av ingen bra anledning alls. I andra loppet för att jag gjorde bort mig något jävligt – var alldeles för tidig i en serpentin så jag gjorde en threadle av den. *roll*

Råttan gick i varje fall riktigt hyfsat på underlaget och hon gjorde bra balansbommar. Rasken gjorde massor av bra grejor. Till exempel:
– Bra starter.
– Hoppade bra, generellt.
– Jättefina oxrar, både i sväng och med mig pratandes som störning (då det var nödvändigt för handlingen).
– Laddade utav helvete.
– Han var löptiksjuk bredvid banan mest hela tiden. Men duktig på plan.
– Lyssnade fint.
– Inga för snäva svängar, varken i push-serpentin eller threadlar.
– Bäst tid i båda kval-loppen.
– Vann hopploppet.

Det kan absolut vara värt att få till de där klätterhindren.

/Mija

This entry was posted in Agility. Bookmark the permalink.

3 Responses to Folksam-cup

  1. Ninnie says:

    Bra jobbat, grattis!

  2. propiraya says:

    Härligt med oxer-pluset tycker jag! 😀
    Grattis till vinsten!

  3. Eva-Britt says:

    Var hur häftigt som helst att se er. Speciellt i hopploppet. Go For It!!!

Leave a Reply

