Man kan liksom inte hoppa åt hunden…


Rasken gjorde ett utmärkt hopplopp idag, med undantag från en jällaskit-rivning. Jag har absolut mått sämre. Det är verkligen jättetrevligt på agilitytävlingarna på husdjursmässan. Mässan är helt enkelt inte lika stor och välbesökt längre vilket långsiktigt är dåligt såklart men kortsiktigt rätt skönt. Och det där jag tyckte var rätt trist innan tävlingarna – att large börjar varje dag och därmed både får sova mindre och tävla utan publik – visade sig vara en fördel för humöret. Man blir helt enkelt inte lika trött när man slipper samsas med mässbesökarna hela tävlingsdagen.

Österåkers BK börjar få rutin på arrangemanget och allt flyter på finemang. Vill man ut och rasta finns en dörr nära tävlingsområdet som man kan smita ut genom. Kanon! Dessutom har de båda finska domarna genomgående bjudit på bra banor. Så där så att själva agilityn blir otroooooooligt rolig. När man får klura över vägval och handling och sedan anstränga sig för att genomföra sin plan. Lätt med uppgiftsmålen då och väldigt roligt!

MEN… det är klart att det suger att få en bra lopp “sabbat” av en jälla-skit-rivning. Det störiga är att det han gör är att han går för tigth på hinderstödet. Och hur förklarar man en sådan grej? Ja du ska hoppa snävt, men det funkar inte när du hoppar SÅ snävt. Jag vet faktiskt inte vad jag kan göra, mer än att hjälpa honom med stödbommar på träning. Kanske borde jag ha stödbommar på i princip alla hinder där det svänger?

Jag försöker verkligen tycka detta med hoppteknik är roligt. Det blir faktiskt roligare och roligare. Men “vi” verkar vara så få som funderar på det(?). Jag tycker i alla fall att det är dåligt med erfarenhetsutbyte på området. Kanske är det för att de som kan får ett sådant försprång att det vore korkat att berätta för mycket? Fast det tror jag inte, för det stora problemet är väl att det tar mycket tid att träna hoppteknik.

Kanske är den troligaste förklaringen till att det inte pratas hopptekniksträning att folk inte kan något om det? Det var som när Helenes Daisy sprang idag (i agilityklassen där Daisy kom etta och Råttan tvåa, för övrigt). Någon sa något om att Daisy har en så bra hoppteknik för att vara så liten. Hmmm… hur många timmars fysträning och hopptekniksträning och kombination av dessa två tror ni inte ligger bakom det då? Men folk snackar som att det liksom bara “är” eller “blir”. Tur helt enkelt.

Så där funkar det ju inte. Visst, man kan ha tur och få en hund som aldrig river. Och visst är vissa rivningar rätt så mycket otur. Men – ju mer man tränar, desto mer tur har man.

/Mija

This entry was posted in Agility. Bookmark the permalink.

5 Responses to Man kan liksom inte hoppa åt hunden…

  1. propiraya says:

    Grattis till plac! 😀 Grymt bra jobbat av er träningsvänner!!

    Behöver man träna? Förstår inte vad du menar… Det skulle ju vara som att träna en golfsving, det gör man väl inte 😉 😛

  2. Ninnie says:

    Jag håller med. Få jobbar verkligen igenom hundens hoppteknik. Och om man inte gör det så beror det ju på slumpen…

  3. Sandra says:

    Stort grattis till Råttans placering idag!

    Lite svar på nästa inlägg också.
    Keep och jag tränar hoppteknik regelbundet då han tidigare hade väldigt stora tendenser till att riva. Jag försöker att ha som rutin att starta alla mina agilityträningar (de gånger jag tränar på hinder) med att köra en eller två hopptekniks övningar. De är en del av uppvärmningen och då hunden max hoppar fem hopp på varje kombination så går det ganska fort.

    Men innan man fick detta på rutin så var det lite jobbigt för en själv. Men fördelen är att ju mer vi har tränat hoppteknik destå mer “tur” har vi med rivningarna. Vet inte om det är den rena hopptekniken som har blivit bättre eller om övningarna helt enkelt har gett muskler på rätt ställen så att han har möjlighet att hoppa bättre? Men jag är helt klart nöjd med rutinen att starta alla träningar med lite hoppteknik, för då vet jag att det blir av.

    Tycker själv att det är konstigt att hopptekniks träningen inte har slagit större, men det kanske har att göra med att man aldrig har tränat klart hoppteknik utan att man mer eller mindre måste hålla igång det under hundens karriär annars faller de tillbaka till gamla vanor.

  4. Elin says:

    Jag är fast vid tanken att den fysik mina hundar behöver för att köra agility ska tränas upp utanför agilitybanan. Hundarna kan få testa övningarna men det är inget jag gör regelbundet.

    Eftersom hundarna alltid vill ha sina långpromenader så tycker jag att det är mycket roligare att planera omväxlande promenader som ger bästa möjliga fysträning och hoppteknik. Jag har full koll på vart jag kan åka och gå för att hundarna ska få skritträna i djup mossa, springa/gå i sand, bästa offroad ställena, skog med mycket nerfallna träd, skog med mycket bra ris att studsa omkring i, branta backar för intervaller, bra berg att klättra omkring i, vilka sjöar som blir varma nog att simma i snabbast med mera. Så är man bara lite kreativ på promenaderna och går av stigen så kan man göra mycket och det bästa av allt är att det är roligt.

    Men om någon av hundarna skulle få hopproblem och jag inte skulle komma på något mer sätt att utveckla mina promenader på så skulle jag nog träna mer hoppteknik på hinder:) Älva har tex problem med oxrar och det blir bättre om hon fått träna oxer i hopptekniksövningar, det kommer inte mina kreativa promenader åt helt.

  5. Anna & Fonzie says:

    Jag tycker det svåra är att hitta information om VAD och VARFÖR inom hopptekniken. Mkt svårt att veta vem man ska lyssna på, vad deras övningar och tänk grundar sig på och inte minst -passar det min hund & min hunds problem? Skulle verkligen vilja lära mig mer men tycker att det allt som oftast är att famla i blindo!

    Jag vill hitta någon som kan hjälpa mig & Fonzie, någon som sätter effektiva och säkra övningar och som har kunskap om anatomi & rörelselära och kan omsätta det till vad min hund behöver för att utveckla sin hoppteknik. Jag har tyvärr sett fler som tränat på vad som i mina ögon riskerat att vara rent skadliga övningar än jag sett sådant jag tror på. Så, vart börjar man leta liksom? Alla tips mottages tacksamt!

Leave a Reply

