Matt-träning


 

Vi genrepade alltså med agilityklubben på mattan där tävlingarna i helgen ska hållas, igår. För Råttans del var det en jättefördel som jag är grymt tacksam för! Hon gick, som alltid, omkull i den första kurvan! Man blir ju livrädd när man ser henne halka omkring. Hon får liksom varken fäste på raksträckor eller i kurvor men i kurvorna (några tajtare svängar får hon aldrig till) är det inte säkert att hon klarar av att hålla balansen. Igår krashade hon liksom innan hon ens kommit upp i hoppet efter första kurvan. Men… övning ger ändå viss färdighet och efter ett par rundor gick hon hyfsat bra på mattan.

Lagtävlingarna på fredag är viktiga för oss, och jag har varit väldigt nervös över detta. Vi kommer att köra på tre (eftersom familjen Mähler fått tvåbent tillökning, grattis ❤ ) och vi har två chanser på oss att ta den där sista hopp-pinnen vi behöver för SM-kval. Problemet för mig är bara att jag MÅSTE gå runt och ta det jäkligt lugnt med Råttan – annars slår hon ihjäl sig. Nu känns det i varje fall lite mer hoppfullt inför trettonhelgens tävlingar. 🙂

Rasken är jättefin på mattan, tycker i varje fall hans helt opartiska uppfödare, förare och matte. 😉 Han vågar ta i men när han märker att han får problem att bromsa tar han det lite lugnare nästa gång och fixar svängen. För att sedan accelerera igen! Mot slutet av träningen blev han dock tröttare och svängarna blev vidare och vidare… Det är jobbigt för pansarvagnen att samla ihop sig.

Himla kul var det på träningen igår i alla fall och vi lääääääääääängtar till tävlingarna som komma skall. 🙂 Extra kul blir det såklart också att få träffa min finska domarkollega Seppo Savikko igen. Den andra domaren är också finsk så jag tror vi kan säkert se fram emot intressant banläggning. Det gör jag i varje fall!

/Mija

This entry was posted in Agility, Inlärning. Bookmark the permalink.

5 Responses to Matt-träning

  1. Carro says:

    Det kommer vara nervigt att vara hemma och vänta på att få höra hur det gått. Håller alla tummar!

  2. Mette says:

    Tycker inte det går att svara på så eftersom jag tror det oftast är en kombination av saker.

  3. Jonas Erlandson says:

    Wasabi min tik är värdelös på matta. Hon spärrar upp klorna så mycket hon kan och det blir bara ännu halare. Så egentligen är både a, b och c rätt. Goblin min hane är precis tvärt om. Han kör ner klorna i mattan och får jättebra grepp. Så det är i alla fall inte anatomin för det är den samma på bägge hundarna. De är mor och son.

  4. Pingback: Tävla på matta « Team Propiraya

Leave a Reply

