Hur gör man en träningsplan?


Har kört fast lite med mitt “vinteragilityprojekt”. Värst står det till med att kunna skicka Rasken i en box och kunna kommendera höger/vänster/fram. Han gör fler rätt än fel och jag liksom ser att han gör rätt när han “tänker” annars inte. Ofta chansar han på det som senast gav utdelning. Det jag funderar över är hur jag borde lägga upp det hela? Det här är en stor brist hos mig som hundtränare. Jag vet helt enkelt inte hur hundträning “ska” gå till? Hur mycket ska jag “hjälpa” honom? Hur många misstag är “ok”?

Om jag ställer frågan på ett annat sätt: det han kan är att snurra åt höger respektive vänster och han förstår det på kommando. Hur ser stegringsplanen ut för att åstadkomma höger/vänster/fram i en box då?

Snälla… hjälp.

/Mija

This entry was posted in Agility, Inlärning. Bookmark the permalink.

4 Responses to Hur gör man en träningsplan?

  1. En tanke som slog mig….
    Han kan snurra hö o vä skriver du.
    Om nästa steg får bli att GÅ (utan att blanda in hinder) kopplad eller lös. Typ på en gräsmatta eller grusplan (plogad parkering) Du ritar ett stooor kors, eller bara tänker dig detta stora kors på marken. få honom att svänga tvärt hö eller vä på komando från dig. Kanske ställa ut belöningskålar i alla 3 riktningar, hö-vä-fram och går han rätt på komando, så släpp kopplet (om han e kopplad) så han får springa till godis.
    När detta sitter, så lägg till hindrena.

    En tanke från mig, som absolut INTE är något proffs på hundträning 🙂

    • Mija says:

      Tack, Maria. Inte alls någon dum idé. Jag tänker dock att jag vill ha ett hinder, för det är det som är joxet liksom, att rätta in sig redan över hindret (till skillnad från när man landat). Men det kan säkert vara en bra idé att ha mindre synliga matskålar istället med belöning som bara finns på rätt plats. Ett problem med det jag gör just nu är nog att det blir massa självbelönande hopp att ta överallt…

  2. Petra says:

    Du är så otålig! 😉 Hur mycket har du tränat det egentligen? Jag minns att det var ett evigt nötande, precis som med allt annat, innan Lira kändes “säker”. Lite varje träning. Men det jag tänker på när du skriver att han chansar är – när ger du honom höger/vänsterkommando? Kanske även stötta med upprepning “höger, höger…” så han inte behöver tveka och för att få fler lyckanden? Ska fundera lite till, minns inte direkt nu hur jag egentligen stegrade. Återkommer! 🙂

    • Mija says:

      Nej… jag har inte tränat så himla mycket. Och det är möjligt att jag är för otålig men liiiiiiiiiiite framåt ska det väl ändå varje pass, typ. Och gör man många där ingenting går framåt känns det väl som man gör fel sak?

      Jo, det blir lite bättre om jag upprepar kommandot faktiskt.

      Återkom gärna! 🙂

Leave a Reply

